آفتاب
/سرمقاله-رای الیوم/

نمایندگی "مخالفان سوری" گره کور راهکار سیاسی بحران سوریه

نمایندگی "مخالفان سوری" گره کور راهکار سیاسی بحران سوریه

انفجار پاریس جریان نشست گسترده وین را که برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه برگزار شد، تحت الشعاع خود قرار داد به طوریکه این انفجارها پافشاری طرف‌های شرکت‌کننده را برای دستیابی به راه‌حلی از طریق برجسته کردن خطر ایجاد شده توسط داعش و پیشروی این گروه و رسیدن خطر آن به پایتخت‌های اروپایی بیشتر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه مستقل رای الیوم در تحلیلی در خصوص نشست وین با محوریت اوضاع سوریه نوشت: اختلافاتی که در تمامی دیدارهای پیشین حکمفرما بود همچنان به قوت خود باقی است به ویژه اختلافاتی که مربوط به سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بود اما به صورت اولیه با این مساله موافقت شد که فهرست اولیه‌ای تدوین شود که شامل گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره باشد. تاکنون گروه "احرار الشام" به این فهرست اضافه نشده است و این امر الهام‌گر این است که فشارهای مثلث عربستان، ترکیه و قطر در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده است چراکه این سه کشور اصرار دارند که این گروه یک گروه تروریستی نیست بلکه یک گروه میانه‌رویی است که باید با آن همچون ارتش آزاد سوریه تعامل کرد.

اختتامیه این نشست بر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سوریه پس از 18 ماه تاکید کرد و این مساله‌ را روسیه در نسخه اصلی طرحش پیشنهاد داده اما هیچ اشاره‌ای به مشارکت یا عدم مشارکت بشار اسد در این انتخابات نشده است.

چالش بزرگتر درخصوص نتایج نشست ژنو در دو مساله نمود پیدا می‌کرد نخست برقراری آتش‌بس ظرف شش ماه و مستثنی کردن داعش و جبهه النصره از این آتش‌بس و مساله دوم آغاز مذاکرات میان هیات نظام سوریه و هیات مخالفان برای توافق بر سر دولت انتقالی تا قبل از اواخر سال جاری میلادی بوده است.

مستثنی کردن جبهه النصره و داعش از هر گونه توافق آتش‌بس به این معناست که شرکت‌کنندگان بر اعلام جنگ جهت از بین بردن این دو گروه به صورت کلی به توافق رسیدند و این احتمال وجود دارد که احرار الشام و جیش الفتح نیز در این جنگ علیه داعش و النصره در کنار ائتلاف جدید آمریکا و روسیه قرار بگیرند اما آیا احرار الشام و جیش الفتح که از بطن القاعده شکل گرفته‌اند می‌توانند این ماموریت را انجام دهند و هسته نیروهای بیداری جدید آمریکا و روسیه شوند؟

تشکیل هیات مخالفان سوریه اقدامی آسان نخواهد بود و احتمالاً بیش از زمانی که جهت دستیابی به توافق برای دولت انتقالی یعنی 45 روز تعیین شده است، طول بکشد چراکه هیات سوری کاملاً مشخص است و مشکلی درباره آن نیست اما اختلافات بسیاری پیرامون هیات مخالفان وجود دارد. اینکه چه تعداد از مخالفان در این هیات حضور دارند و چه تعداد مخالفان داخل و مخالفان خارج در این هیات مشارکت داشته باشند و بر چه اساسی روند انتخاب این افراد صورت می‌گیرد و همچنین رئیس هیات چه کسی خواهد بود؟

نشست وین در ابتدا اینگونه آغاز شد هر هفته با حضور چهار وزیر روسیه، آمریکا، ترکیه و عربستان برگزار می‌شد پس از آن هر دو هفته یک بار با حضور 17 وزیر خارجه برگزار شد و در حال حاضر این تصمیم گرفته شده است که نشست آتی یک ماه بعد باشد اما تمامی این مسائل به چه معناست؟ آیا ما را به یاد آغاز و پایان گروه «دوستان سوریه» نمی‌اندازد؟

تحول مهمتر چه بسا در اشاره ضمنی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر اعزام نیروهای زمینی به سوریه و عراق برای مقابله با داعش بود. اما اگر این اشاره‌های ضمنی در عالم واقع نیز صورت بگیرد می‌توان گفت که جنگ علیه داعش و سایر گروه‌های تندرو احتمالا وارد مرحله‌ای شدیدتر و جدی‌تر می‌شود. اعزام نیروهای زمینی با پشتیبانی هوایی احتمالاً به معنی درگیری‌های مستقیم و تلفات انسانی است. اما کدام یک از دولت‌ها سربازانشان را برای نبرد اعزام خواهند کرد و آیا دو تجربه عراق و افغانستان تکرار خواهد شد؟ روزهای آتی پاسخ این سوال‌ها و دیگر سوال‌ها را خواهد داد به ویژه اینکه اعلام جنگ علیه داعش از روی اجساد و خون‌های ریخته شده قربانیان انفجارهای تروریستی پاریس صادر شد.

انتهای پیام

کد N1029790

وبگردی