آفتاب

تحلیل‌گران: حملات پاریس افشاکننده اقدامات آتی داعش است

تحلیل‌گران: حملات پاریس افشاکننده اقدامات آتی داعش است

تحلیل‌گران بر این باورند که توانایی گروه تروریستی داعش در اجرای حملات پاریس که مسئولیت آن را بر عهده گرفت، افشاکننده شبکه پیچیده رو به رشد و رسیدن به شبکه تروریستی جهانی است.

تحلیل‌گران بر این باورند که توانایی گروه تروریستی داعش در اجرای حملات پاریس که مسئولیت آن را بر عهده گرفت، افشاکننده شبکه پیچیده رو به رشد و رسیدن به شبکه تروریستی جهانی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حملات مرگبار جمعه شب در پاریس که دست‌کم 129 کشته و بیش از 350 زخمی بر جای گذاشت، از سوی رئیس‌جمهوری فرانسه "اقدامی جنگی" توصیف شده است.

این تهاجم هماهنگ تنها یک روز پس از آن انجام شد که بیش از 40 تن در جریان بمبگذاری‌ دوگانه در حومه جنوبی بیروت کشته شدند؛ حمله‌ای که داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت. این شبکه تروریستی مکررا کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را به خشونت تهدید می‌کند. در ویدیویی ژوئیه منتشر شد، یک شبه‌نظامی فرانسه‌زبان گفت: داعش "شما را در خیابان‌های پاریس قتل‌عام می‌کند." اما حملات پاریس اولین مورد از خشونت تمام‌عیار داعش در اروپاست.

کارشناسان می‌گویند که این گونه حملات تکامل داعش را از عملیات‌های محلی در عراق و سوریه تا غرب نشان می‌دهند. "کلینت واتس"، عضو ارشد موسسه تحقیقات سیاست خارجی معتقد است: حمله به فرانسه احتمالا فاز بعدی اقدامات داعش را نشان می‌دهد. شاهد این هستیم که آنها به طور فزاینده‌ای از عملیات‌های متعارف و شبه‌نظامی‌گری در عراق و سوریه به سمت حملات تروریستی در این شبکه گسترده پیش می‌روند.

از زمان حمله ماه ژانویه در دفاتر هفته‌نامه طنز شارلی ابدو در پاریس که جان ده‌ها تن را گرفت، پلیس فرانسه چندین مظنون را به اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرده است. "ایمن التمیمی"، تحلیل‌گر مسائل مرتبط با تروریسم می‌گوید که این سری حوادث نشان می‌دهد که داعش تغییر استراتژی نداشته است. وی افزود: حملات پاریس قطعا حمله‌ای بی‌سابقه برای آنها به لحاظ نتیجه در اروپا بوده است. این نشان می‌دهد که انها شبکه‌های پیچیده‌ای در اروپا دارند و چندان طرفدار حملات انفرادی (گرگ تنها) نیستند.

به گفته این تحلیلگر، با توجه به اینکه تمرکز فرانسه بر روی فرقه‌گرایی و شمار بسیار بالایی از شهروندان فرانسوی است که به داعش می‌پیوندند، بنابراین پاریس یک هدف منطقی است. "چارلی وینتر"، یک تحلیلگر آکادمیک است که روی فعالیت‌های داعش تمرکز دارد و معتقد است که این "مسیر منطقی استراتژی" داعش است. وی تاکید دارد: آنها از گسترش و تقویت در عراق، سوریه و لیبی به این سمت حرکت می‌کنند تا مطمئن شوند که می‌توانند حملات خارجی را در کشورهایی مانند لبنان، فرانسه و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس انجام دهند.

انتهای پیام

کد N1029748

وبگردی