آفتاب
رییس کمیته کشوری ایمن‌سازی تشریح کرد

چرایی برپایی کمپین "ضدسرخک" در جنوب شرق‌ کشور

چرایی برپایی کمپین "ضدسرخک" در جنوب شرق‌ کشور

رییس کمیته کشوری ایمن‌سازی چرایی برپایی "کمپین واکسیناسیون سرخک و سرخجه در جنوب شرق کشور" را توضیح داد.

دکتر علیرضا مرندی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به کمپین واکسیناسیون سرخک در جنوب شرق کشور، گفت: این واکسیناسیون برای حدود 2 میلیون و 860 هزار نفر در بازه سنی 9 ماه تا 15 سال انجام می‌شود و تا پنجم آذرماه ادامه دارد. امیدواریم بتوانیم سطح پوشش را تا 98 درصد برسانیم. لازمه آن این است که به طور فعال واکسیناسیون انجام شود. این کار به طور همزمان در شهرهای حاشیه‌ای خراسان جنوبی و کرمان و هرمزگان نیز انجام می‌شود. تیم‌های سیار به مناطقی که دسترسی مناسبی ندارند مثل مناطق عشایری یا مناطقی که خانه بهداشت ندارند می‌روند و واکسیناسیون آنها را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: از مردم خواهش می‌کنیم در مناطقی که پایگاه بهداشت دارد، مراجعه کنند و واکسن را دریافت کنند. باتوجه به واگیری بالای دو بیماری سرخک و سرخجه، سطح پوشش باید به 98 درصد برسد که دیگر موارد تک گیر و همه گیر مشاهده نشود. سرخک یک بیماری کشنده است و عوارض زیادی مثل ذات‌الریه‌های شدید و مرگ و میر بالا به خصوص در کودکان دارد.

مرندی با اشاره به اینکه اسستان سیستان و بلوچستان به علت همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان بیشتر در معرض خطر قرار دارد، افزود: در نقاطی از کشور مثل استان سیستان و بلوچستان به علت بزرگی، پراکندگی جمعیت و هم‌مرز بودن با پاکستان و افغانستان مشکل بیشتری داریم. این دو کشور از نظر ساختاری به علت جنگ و محرومیت مشکل دارند. با وجود کمک‌های بهداشتی جهانی به آنها، هنوز نتوانسته‌اند واکسیناسیون خوبی داشته باشند. همه کشورهای منطقه توانسته‌اند مشکل خودرا حل کنند، اما هنوز در این دو کشور موارد قابل توجهی از بیماری دیده می‌شود.

رییس کمیته کشوری ایمن‌سازی با اعلام این خبر که در پنج ماهه اول سال حدود 366 مورد ابتلا به سرخک در کشور مشاهده شده است، ادامه داد: خوشبختانه در کشور 15 سال است هیچ موردی از فلج اطفال نداشته‌ایم. سرخک هم در 12 سال اخیربه شکل موردی دیده شده است، اما هرچه جلوتر می‌رویم، مصونیت واکسن کمتر می‌شود و موارد بیشتری از بیماری دیده می‌شود. در کشور در پنج ماه اول سال به طور پراکنده حدود 366 مورد سرخک داشته‌ایم که 136 مورد از آن مربوط به طغیانی بود که در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد و کودکان زیر یک سال هم بیشترین موارد ابتلا را تشکیل می‌دادند.

وی درباره بازه سنی مورد نظر وزارت بهداشت برای واکسیناسیون گفت: به نظر رسید بهتر است واکسیناسیون در بازه سنی 9 ماهگی تا 15 سالگی برای تمام کودکان سیستان و بلوچستان، شهرهای مرزی آنها هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی که همسایه آن هستند، انجام دهیم.

مرندی همچنین درخصوص پیشینه موفق ایران در برنامه واکسیناسیون کشوری نیز گفت: برنامه واکسیناسیون کشوری از سال 1361 شروع شد و بسیار موفق بود. در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی، قبل از اجرای آن سطح ایمنی پایینی در کشور داشتیم و سالی 11 هزار نوزاد از کزاز نوزادی جان خود را از دست می‌دادند. بعد از آن با آموزش‌هایی که داده شد خود مردم برای دریافت واکسن مراجعه می‌کنند و الان سطح پوشش آن 95 درصد است، اما برای اینکه بیماری سرخک را در کل نقاط کشور حذف کنیم این سطح پوشش ناکافی است. ما باید به همه کودکان واکسن بزنیم و با سیستم مراقبت خوب مطمئن شویم هیچ موردی از ابتلا در کشور نداشتیم و اگر هم دیده شد، اطرافیان کودک را واکسن بزنیم که از طغیان این بیماری جلوگیری شود.

وی ادامه داد: واکسیناسیون سرخک و سرخجه که حدود 12 سال قبل به تمام کودکان یک تا 25 سال ترزیق شد و در کشوربه مرحله حذف رسید. از آن به بعد این دو بیماری به صورتی که به طور عمومی بین مردم انتقال پیدا کند، وجود نداشت. سطح ایمنی هر واکسنی بعد از مدتی که از تزریق می‌گذرد، ممکن است کاهش پیدا کند. همچنین درصد کمی از مردم که واکسن نزنند روی هم انباشته می‌شود؛ مثلا اگر امسال 95 درصد مردم واکسن زدند و پنج درصد نزدند، سال بعد هم پنج درصد به آن اضافه می‌شود. این رقم بعد از چندسال بالا می‌رود؛ چراکه این مصونیت وجود ندارد هر چند وقت یک بار ممکن است این طغیان اتفاق افتد.

رییس کمیته کشوری ایمن‌سازی درباره وضعیت سایر بیماری‌ها نیز گفت: بیماری دیگر مثل اریون، دیفتری، سیاه سرفه و ... تحت کنترل هستند. بیماری کزاز نیز در مرحله حذف است. موردی از بیماری فلج اطفال هم سال‌ها است که مشاهده نشده است. سرخک و سرخجه هم در مرحله حذف بودند اما به دلیل اینکه کشورهای مجاور مشکل دارند و ما در واکسیناسیون اولیه هم در سیستان و بلوچستان توفیق پوشش صد در صدی نداشتیم و همچنین به دلیل کم سوادی یا دور افتاده بودن منطقه و ضعف ایمنی در استان و همسایگی با این کشورها، باید استان را پوشش کامل بدهیم. این مشکل در شهرهای مجاور هم به علت تردد زیاد با این استان دیده شده است.

انتهای پیام

کد N1029586

وبگردی