آفتاب
نگاهی به گزارش رسانه های غرب از توافق درباره سوریه؛

همه چیز درباره کنفرانس وین۲/وقتی اسد غیر قابل مذاکره می شود

همه چیز درباره کنفرانس وین۲/وقتی اسد غیر قابل مذاکره می شود

کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه شب گذشته در پایتخت اتریش برگزار شد و هر چند پیش از آغاز امید چندانی به نتیجه بخش بودن آن نبود اما بعد از پایان آن رسانه ها و مقامات غربی از توافق طرفین خبر دادند.

گروه بین الملل- عبدالحمید بیاتی: رسانه های غربی در روایت خود از نشست روز گذشته وین نوشته اند: مسئولان ارشد ۲۰ کشور (از جمله آمریکا، روسیه و ایران)، و نهاد جهانی که روز شنبه در گفتگوهای صلح سوریه در وین دیدار  شرکت داشتند، بر سر زمان‌بندی یک گذار سیاسی در این کشور به توافق رسیدند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا شامگاه شنبه اعلام کرد که توافق بر سر گفتگوها میان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و مخالفان او روز شنبه اول ژانویه برابر با ۱۱ دی آغاز خواهد شد. به گفته کری شش ماه پس از رسیدن به توافق بر سر یک دولت گذار، متن پیش نویس یک قانون اساسی جدید نوشته خواهد شد و در فاصله ۱۸ ماه یک انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه برگزار خواهد شد.

در مذاکرات وین نقش بشار اسد در گذار سیاسی مسکوت ماند.    

در این نشست، «سرگئی لاورف» وزیر خارجه روسیه گفت: تصمیم گیری درباره آینده سوریه با مردم این کشور است و این تصمیم‌گیری شامل آینده سیاسی بشار اسد هم خواهد شد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بعد از پایان این نشست با ابراز رضایت از نتایج آن گفت که روز دوشنبه گزارشی را به وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل ارائه خواهد کرد.

تاکید عربستان بر ادامه حمایت از تروریست ها

با ووجود آنکه اغلب مقامات و کارشناسان معتقدند حمایت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بویژه عربستان از گروه های شورشی حاضر در سوریه و تسلیح آنها، موجب گسترش خشونت و همچنین سرازیر شدن تروریست ها از کشورهای مختلف به سوریه و سپس بازگشت آنها با تفکرات افراطی تر به زادگاهشان شده اما با این وجود «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست روز گذشته وین تاکید کرد در صورتی که بشار اسد در سوریه در قدرت باقی بماند ریاض به حمایت از گروه های شورشی حاضر در سوریه ادامه می دهد.

قبل از نشست بعد از نشست

توافق کشورهای شرکت کننده در این نشست در حالی انجام شده که پیش از برگزاری آن جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، با بیان اینکه انتظار ندارد تحول عمده ای در دورتازه مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه در وین روی دهد تصریح کرد که هنوز مذاکرات با روسیه و ایران، دو متحد رییس جمهوری سوریه، در خصوص نقش بسار اسد در دوران انتقالی ادامه دارد و هنوز اختلافات در مورد این موضوع حل و فصل نشده است.

کری با این حال تاکید کرد که فکر می‌کند به اندازه کافی زمینه‌های مشترک بین آمریکا روسیه، عربستان و ایران برای تدوین «جدول زمانی برای برداشتن گام‌های» انتقالی وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «نمی‌توانم بگویم که ما در آستانه دستیابی به به یک توافق جامع (درباره سوریه) هستیم، نه. کارهای زیادی هنوز باقی است که باید انجام بشوند. دیوارهای بی‌اعتمادی در داخل سوریه، در منطقه و در عرصه بین المللی بلند و ضخیم است. اما این دیوار‌ها فرو نخواهند ریخت، جز با تلاش‌های واقعی و خلاقانه. آمریکا پیگیر سه هدف در سوریه است. اول، شکست دادن گروه داعش؛ دوم، تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در سوریه؛ و سوم، جلوگیری از گسترش درگیری ها به دیگر کشورها. برخی پیشرفت ها در جهت دستیابی به این اهداف تاکنون محقق شده است.»

اسد غیر قابل مذاکره است

به نظر می رسد آنچه موجب شده تا کشورها و نهادهای شرکت کننده در کنفرانس وین ۲ به توافقی درباره یک جدول زمانبندی شده برسند مطرح نشدن وضعیت آتی بشار اسد است. کشوورهای غربی و متحدان عرب آنها خواستار کنار رفتن اسد هستند در حالیکه ایران و روسیه اعتقاد دارند که مردم سوریه خود باید در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند. به نظر می رسد موفقیت های اخیر ارتش سوریه در برابر گروه های تروریستی مورد حمایت اعراب و غرب موجب شده تا موضع بشار اسد، در شرایط فعلی غیر قابل مذاکره باشد.

از سوی دیگر سرریز شدن بحران سوریه به کشورهای دیگر و بازگشت تروریست های فعال در سوریه به کشورهای غربی و دست زدن آنها به عملیات های تروریستی که آخرین مورد آن جمعه شب در پاریس رخ داد و علاوه بر آن بروز بحران مهاجران موجب شده تا کشورهای غربی لزوم یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان بحران این کشور را برای خلاصی از مشکلات خود ساخته امری ضروری بدانند.

در این میان باید گفت بدون شک شکل گیری ثبات در سوریه موجب بازگشت تمامی تروریستی وارداتی به سوریه به کشورهای های مبدا خواهد شد و این یعنی آنکه احتمال وقوع مجدد عملیات های تروریستی در غرب پایان نیافته مگر آنکه کشورهای حامی این تروریست ها نسخه دیگری را برای فعالیت آنها بپیچند و شاید هم محل و کشور جدیدی را برای فعالیت آنها در نظر بگیرند تا غرب و برخی از کشورهای عربی همچنان افراطیون خود را در خارج از مرزها داشته باشند.

کد N1029418

وبگردی