آفتاب

والدین، استرابیسم چشم فرزندان‌شان را جدی بگیرند

والدین، استرابیسم چشم فرزندان‌شان را جدی بگیرند

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان با تأکید بر این‌که وجود استرابیسم(انحراف چشم) در طرح تنبلی چشم مشخص می‌شود، گفت: والدین باید آن را جدی بگیرند.

«گل‌نساء آقامحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: استرابیسم نوعی مشکل چشمی است که در آن چشم‌ها وضعیت ناهمگونی نسبت به یکدیگر داشته و نگاه آن‌ها به جهات مختلف است. در واقع این ناهمگونی ممکن است واضح بوده و یا این‌که صرفاً برخی اوقات وجود داشته باشد. در حالی‌که یک چشم مستقیماً به سمت جلو نگاه می‌کند چشم دیگر به سمت داخل، خارج، بالا یا پائین چرخیده است.

این مسئول ادامه داد: متأسفانه استرابیسم در میان 4 درصد گروه‌های سنی اطفال مشکل شایعی است، اما ممکن است زمان بروز آن در سنین بالاتر باشد. هم‌چنین شیوع آن در پسر و دختر به یک نسبت است و گاهی ریشه در ژنتیک افراد دارد.

وی افزود: وقتی به‌علت استرابیسم یکی از چشم‌ها از موقعیت خود خارج می‌شود زمینه را برای ارسال دو تصویر متفاوت به مغز فراهم می‌کند. از این‌رو، مغز یک کودک خردسال چنین یاد می‌گیرد که تصویر چشم منحرف شده را نادیده گرفته و فقط تصویر چشم مستقیم یا چشم با دید بهتر را بپذیرد. این امر به نوبه خود سبب از بین رفتن درک عمق و دید دوچشمی می‌شود.

آقامحمدی تصریح کرد: بالغانی که دچار استرابیسم می‌شوند اغلب به‌علت آن‌که مغز توانایی پذیرش یا دریافت تصویر هر دو چشم را پیدا کرده، دوبینی پیدا می‌کنند و در این حالت مغز حاضر قادر به حذف تصویر چشم منحرف نخواهد بود. در حالی که چنین وضعیتی در کودکان به سرعت رخ می‌دهد(مغز تصویر چشم منحرف را حذف می‌کند) و این وضعیت منر به تنبلی یا آمبلیوپی منجر می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان گفت: اصلی‌ترین علامت استرابیسم، چشمی است که در جای خود قرار ندارد. گاهی کودک در نور آفتاب یک چشم خود را می‌بندد و گاه با کج کردن سر خود به یک موقعیت به خصوص، تلاش می‌کند از هر دو چشم خود استفاده کند. هم‌چنین خستگی شدید چشم و سر درد حین فعالیت چشمی از دیگر علائم این اختلال بشمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است هر کودکی در طول دوران شیرخواری یا سنین پیش از مدرسه توسط پزشک خانواده، متخصص اطفال یا چشم‌پزشک معاینه و مشکلات احتمالی او تشخیص داده شود که خوشبختانه این شرایط در خلال طرح تنبلی چشم برای خانواده‌ها فراهم می‌شود. این موضوع نیز در مواردی که عضو دیگری از خانواده مبتلا به استرابیسم و آمبلیوپی است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

آقامحمدی یادآور شد: حفظ دید و مستقیم کردن چشم‌ها از اهداف درمان استرابیسم بشمار می‌رود. این در حالی است که درمان ممکن است به‌صورت تجویز عینک یا اصلاح علل زمینه‌ای ایجاد انحراف باشد. هم‌چنین اغلب بستن چشم بهتر برای تقویت بینایی چشم آمبلیوپیک نیز ضروری خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اجرای طرح تنبلی چشم در استان زنجان از اول آبان‌ماه هم‌زمان با سراسر کشور آغاز شده و تا 15 آذر ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N1029170

وبگردی