آفتاب

جستجو برای کشف آثاری از نخستین انسان‌های مدرن ساکن فلات ایران

جستجو برای کشف آثاری از نخستین انسان‌های مدرن ساکن فلات ایران

فصل سوم کاوش در غار بوف در استان فارس متعلق به 35 تا 40 هزار سال پیش برای دست یافتن به جنبه های معیشتی و فرهنگی نخستین انسان های مدرن در درون فلات ایران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کاوش در این محوطه به منظور مطالعه دقیق استقرار پارینه سنگی دراین غار ابتدا در سال 85 و سپس سال 86 به سرپرستی محسن زیدی از پژوهشکده باستان شناسی و نیکلاس کنارد از موسسه پیش از تاریخ و بوم شناسی کواترنر دانشگاه توبینگن آلمان انجام شد.

محسن زیدی دراین باره گفت: کاوش در غار بوف و یافته های بدست آمده ازآن ، به یکی از پرسشهای اساسی دوره پارینه سنگی جدید در ایران و جهان پاسخ می دهد. با توجه به تاریخ نگاری های انجام شده قدمت این محوطه مربوطه به 35 تا 40 هزار سال پیش است که در برگیرنده مراحل آغازین دوران پارینه سنگی جدید بوده و از قدیمی ترین محوطه های مربوط به این دوره در ایران است.

وی با اشاره به اینکه کاوش دراین غار هنوز به اتمام نرسیده، گفت: سنگ بستر غار جز در بخش کوچکی در انتهای آن در قسمتهای دیگر مشاهده نشده است و براساس لایه نگاری و تخمین ضخامت لایه ها هنوز بیش از یک متر از رسوبات پارینه سنگی در بخش دهانه غار وجود داردو می توان بریافتن لایه گذار از پارینه سنگی میانی به جدید امیدوار بود.

این باستان شناس گفت: داده های بدست آمده ازاین غار یکی از منابع مهم برای مطالعه آغاز دوره پارینه سنگی جدیددر کشور بوده که براساس آن بازسازی جنبه های فرهنگی انسان دراین دوره میسر شده است.

زیدی گفت : هرچند با انجام دو فصل کاوش دراین محوطه به برخی از پرسشهای بنیادی پاسخ داده شده با این وجود وضعیت توالی فرهنگی آغاز پارینه سنگی جدید و به ویژه دوران گذار ازپارینه سنگی میانه به جدید هنوز از پرسشهای اساسی است که امیدواریم با ادامه کاوش لایه های تحتانی در فصل سوم به این موضوع دست یابیم.

وی همچنین گفت : انجام تاریخ گذاری های بیشتر نیز مارا برای دستیابی به این هدف کمک خواهد کرد.

زیدی اظهار امیدواری کرد: با ادامه کاوش در این محوطه تا رسیدن به سنگ بستر بتوان به اهداف مهم پروژه دست یافت و تصویری روشن از جنبه های معیشتی و فرهنگی نخستین انسان ها ی مدرن دردرون فلات ایران ارایه کرد.

فصل سوم کاوش غار بوف واقع در شهرستان رستم ، استان فارس که با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می شود ،تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

۴۷۴۷

کد N1029104

وبگردی