آفتاب

ایجاد مرکز مقابله با حملات تروریستی به نیروگاه‌های هسته‌ای در ژاپن

ایجاد مرکز مقابله با حملات تروریستی به نیروگاه‌های هسته‌ای در ژاپن

نهاد نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن اعلام کرد که شرکت‌های مالک و گرداننده نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن تا سال 2023 فرصت دارند تا آمادگی لازم را در شرایط اضطراری برای مقابله با حملات تروریستی با این نیروگاه‌ها را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه ژاپن تایمز، این تصمیم در 13 نوامبر در جلسه نهاد نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن (NRA) اتخاذ شده است. این در حالی است که هنوز بسیاری از راکتورهای هسته‌ای ژاپن مجوز فعالیت دوباره خود را از (NRA) اخذ نکرده‌اند. در سال 2013 و پس از بروز فاجعه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن، نهاد نظارتی هسته‌ای ژاپن استانداردها و محدودیت‌های جدیدی را بر نیروگاه هسته‌ای اعمال کرد.

به گزارش ایسنا،‌ در سال 2011 بروز زلزله و سونامی باعث ورود مقادیر زیادی آب به داخل نیروگاه هسته‌ای ژاپن شد که این امر موجب خرابی سیستم سردکننده و گدازش راکتور و در نهایت تشعشع مواد رادیواکتیو به بیرون شد. پس از آن در سال 2013 نهاد نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن تصمیم گرفت تا فعالیت همه 43 راکتور هسته‌ای ژاپن برای انجام آزمایش‌های ایمنی و امنیتی لازم متوقف شده و پس از دریافت مجوزهای لازم، فعالیت خود را از سر گیرند.

قانون لزوم مقابله به موقع با هر گونه حمله تروریستی علیه نیروگاه‌های هسته‌ای، گرداننده‌های این نیروگاه‌ها را موظف خواهد کرد که در صورت حمله به این نیروگاه بتوان سیستم خنک کننده راکتورها از راه دور و از طریق ریموت‌های نصب شده در اتاق‌های ویژه فعال کرد تا از گدازش راکتورها و تشعشع مواد رادیو اکتیو به بیرون جلوگیری شود.

از 43 راکتور هسته‌ای ژاپن، تنها دو راکتور هسته‌ای نیروگاه سندای در ایالت کاگوشیما پس از دریافت مجوزهای فنی و ایمنی لازم به فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

انتهای پیام

کد N1028893

وبگردی