آفتاب
مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر:

از غیرنظامیان سوریه محافظت کنید

از غیرنظامیان سوریه محافظت کنید

مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر همزمان با برگزاری دور جدید نشست وین درباره‌ سوریه در یادداشتی ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت این کشور نوشت: اگر راه حلی فوری برای جنگ سوریه پیدا نمی‌شود، دست‌کم از غیر نظامیان محافظت کنید.

مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر همزمان با برگزاری دور جدید نشست وین درباره‌ سوریه در یادداشتی ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت این کشور نوشت: اگر راه حلی فوری برای جنگ سوریه پیدا نمی‌شود، دست‌کم از غیر نظامیان محافظت کنید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کنت روث مدیر دیده بان حقوق بشر در یادداشت خود که در روزنامه لس‌آنجلس تایمز منتشر شده است، نوشت: مذاکره کنندگان یک‌بار دیگر در تلاش برای پایان دادن به جنگ خونین سوریه گرد هم جمع می‌شوند.

هر چند آن‌ها قرار است برای رایزنی های چندجانبه در وین دور میز مذاکره بنشینند، موانع سیاسی پیش روی آنها زیاد است؛ اینکه چه کسی قرار است نماینده گروهای مسلح باشد، چه گروه‌هایی کنار گذاشته می‌شوند؟ چه کسی باید درباره‌ آینده رئیس جمهور بشار اسد و چه زمانی تصمیم‌گیری کند؟ آیا تمامیت ارضی سوریه حفظ شود؟ آیا طرف‌های مذاکره کننده مخالف می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند؟

این موضوعات و موانع دیگر سبب می‌شود تا مذاکره کنندگان زمان زیادی را از دست بدهند. این در حالیست که خونریزی همچنان ادامه دارد؛ حدود 250 هزار تن کشته شده، نزدیک به 4 میلیون پناهنده به کشورهای دیگر رجوع کرده و بین 6 تا 8 نفر در داخل سوریه آواره شده‌اند، صدها هزار شهروند غیرنظامی اسیر شده و بسیاری بازداشت شده‌اند. رنج مردم سوریه بیش از آن چیزی است که در تصور می‌گنجد.

مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر ادامه داد:‌ اما پاسخ جامعه بین‌المللی به این رنج بی پایان این است؛ ما صلح را برقرار می‌کنیم و سپس همه چیز خوب خواهد بود، اما این مردم سوریه هستند که نزدیک به پنج سال است هزینه این پاسخ نامناسب را می‌پردازند.

بنابراین به جای این که همه روی هدف برقراری صلح متمرکز شوند، چرا به مساله‌ محافظت از غیرنظامیان نپردازند؟ پایان دادن به جنگ تنها راه محافظت از مردان، زنان و کودکانی نیست که نمی‌خواهند سهمی در این جنگ داشته باشند.

کنوانسیون ژنو و حقوق بین‌الملل از طرف‌های جنگ می‌خواهد که دست کم هنگام شلیک کردن به یکدیگر مناطق غیر نظامی را مستثی کنند. متاسفانه بسیاری از گروههای مسلح، به ویژه داعش و دیگر گروههای افراط گرا مثل جبهه النصره و اهرار الشام مسئول جنایاتی هستند که علیه غیر نظامیان رخ داده است.

کنت روث در یادداشت خود تاکید کرد که هزینه این جنگ خونین را نه تنها مردم سوریه اعم از قربانیان و آواره‌ها پرداخت می‌کنند، بلکه یک ضربه به صلح محسوب می‌شود.

مذاکره کردن در وین به منظور برقراری یک صلح پایدار آسیب رسان نیست، اما نمی‌توان باور کردکه این رایزنی‌ها نتیجه بخش باشد، همان گونه که دفعات قبلی آن نبوده است. بنابراین، مذاکره کننده باید روی نکات قابل دستیابی توافقی تمرکز کنند که تاثیری قابل توجه برای جمعیت باقیمانده از مردم سوریه داشته باشد.

اگر کسانی که دور میز مذاکره وین گرد آمده‌اند نمی‌توانند به راحتی یک راه حل برای توقف خشونت بیابند، باید ساز و کاری تعیین کنند که به جرایم جنگی رسیدگی می‌کند. مذاکرات وین زمانی می‌تواند موثر واقع شود که توجه بیشتری به کنوانسیون‌های ژنو نشان دهند و از تمام نیروهای در حال جنگ در سوریه بخواهند که به آنها احترام بگذارند.

انتهای پیام

کد N1028678

وبگردی