آفتاب

چامسکی: اردوغان استاد خفه کردن ضجه‌های آزادی است

چامسکی: اردوغان استاد خفه کردن ضجه‌های آزادی است

نوام چامسکی، فعال مدنی برجسته و زبان‌شناس سرشناس آمریکایی از اقدامات ترکیه برای سرکوب رسانه‌های این کشور و متزلزل کردن دموکراسی ترکیه از طریق خفه‌کردن صدای مخالفان، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نوام چامسکی، فعال مدنی برجسته و زبان‌شناس آمریکایی به همراه کریستوفر دلویر، رئیس گروه خبرنگاران بدون مرز در سرمقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن‌ پست نوشتند، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه "استاد خفه کردن ضجه‌های آزادی" است؛ اظهاراتی که تندترین انتقاد علیه نحوه برخورد دولت ترکیه با رسانه‌ها آن هم در آستانه برگزاری نشست رهبران گروه بیست در آنتالیا محسوب می‌شود.

چامسکی و دلویر در ادامه سرمقاله خود نوشتند: خبرنگاران از سراسر جهان برای پوشش نشست روز یکشنبه رهبران جی20 به آنتالیا می‌روند، در حالی که به بسیاری از همکاران ترکیه‌ای آنها مجوز پوشش این رویداد داده نشده است.

صدها خبرنگار بین‌المللی وارد آنتالیا شده‌اند تا نشست رهبران جی20 را که 15 تا 16 نوامبر سال جاری میلادی (24 تا 25 آبان) برگزار می‌شود، پوشش دهند. این در حالی است که چندین رسانه ترکیه که منتقد دولت ترکیه محسوب می‌شوند، همچنان منتظر دریافت مجوز رسمی برای پوشش خبری این رویداد هستند.

گرچه هیات امور رسانه‌های کشور ترکیه حدوداً از یک ماه قبل از چنین رویدادی، مجوز رسمی برای اکثر رسانه‌های ترکیه را صادر می‌کند، اما خبرنگاران از روزنامه‌های زمان، تودی زمان، سوزجو و خبرگزاری جیهان و شبکه تلویزیونی سامان یلو همچنان منتظر دریافت مجوز رسمیشان هستند.

چامسکی و رئیس گروه خبرنگاران بدون مرز گفتند: در حاشیه قرار دادن رسانه‌های مخالف به عادت بدی در ترکیه تبدیل شده که در تازه‌ترین شاخص آزادی مطبوعاتی جهانی گروه خبرنگاران بدون مرز در بین 180 کشور در رتبه صد و چهل‌ و نهم قرار گرفته است. پلیس ترکیه تنها چهار روز قبل از برگزاری انتخابات به مقر گروه رسانه‌ای «ایپک» حمله کرده و دو تا از روزنامه‌های مخالف و دو ایستگاه تلویزیونی مخالفش را بستند.

آنها افزودند: خبرنگاری در ترکیه در حال به قتل رسیدن است. کسب مجدداً اکثریت قاطع در پارلمان برای حزب حاکم «عدالت و توسعه» کافی نیست که بخواهد سرکوب‌ها را متوقف کند.

چامسکی و دلویر همچنین دو روز پس از انتخابات پارلمانی ترکیه در گزارشی نوشتند: دو خبرنگار از روزنامه منتقد «نکتا» به اتهامات «تحریک شورش مسلحانه علیه دولت» بازداشت شدند. از آن زمان تاکنون حدود 30 خبرنگار دیگر نیز به خاطر «تبلیغات تروریستی» یا «توهین به رئیس‌جمهور» که دو تا از رایج‌ترین اتهامات محسوب می‌شوند، تحت تحقیق قرار گرفته‌اند.

چامسکی و دلویر در مقاله واشنگتن پست همچنین تاکید کردند، افزایش مالکیت متحدان دولت بر رسانه‌ها، کثرت‌گرایی را از بین برده و خودسانسوری را ترغیب کرده است. مقامات ترکیه همچنین در اینترنت خرابکاری کرده‌اند. به دنبال اصلاحات سختگیرانه، بستن وب‌سایت‌ها در ترکیه نظام‌مند شده است. ترکیه مسئول پاک کردن بیش از دو سوم پست‌هایی است که در توییتر نوشته شده است.

آنها گفتند: این اقدامات بیانگر مشکلاتی هستند که از سال‌های حکومت نظامی به ارث رسیده و شامل قوانین محدودکننده آزادی بیان، فرهنگ قضایی متمرکز بر دفاع از کشور و بخشودگی از مجازات برای خشونت‌های پلیس است.

این دو مقام افزودند: رهبران گروه20 باید به این مساله که میزبانشان عامل آن بوده، رسیدگی کنند. این رهبران به یک ترکیه باثبات نیاز دارند تا بتوانند گسترش آشوب‌های سوریه را محدود کرده و امنیت و آسایش مردمش را تضمین کنند.

چامسکی و دلویر ادامه دادند: دولت ترکیه باید تشدید تنش‌ها را متوقف کرده و برای این منظور لازم است که حقیقت بیان شود. ایجاد مجدد فضایی برای بحث‌های دموکراتیک برای ثبات این کشور لازم و ضروری است و آزادی بیان بخشی از این راه‌حل محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N1028642

وبگردی