آفتاب
در گفتگو با خبرنگاران ایرانی در وین؛

امیرعبداللهیان: در وین درباره آینده سیاسی سوریه تصمیم‌گیری نمیشود

امیرعبداللهیان: در وین درباره آینده سیاسی سوریه تصمیم‌گیری نمیشود

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: در نشست وین، کشورها در خصوص آینده سیاسی سوریه تصمیم نخواهند گرفت و این، فقط و فقط حق مردم سوریه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حسین امیرعبداللهیان امروز پیش از شروع نشست سوریه در وین، در گفتگو با خبرنگاران ایرانی، اظهار داشت: مساله مبارزه با تروریسم و یافتن یک راهکار و مکانیسم قطعی و موثر برای این موضوع، جدی‌ترین مساله ای است که به موازات بحث‌های روند سیاسی در سوریه امروز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: دو روز پیش بدون هماهنگی با همه کشورها، برخی از کشورها در رایزنی که با هم داشتند تصمیم گرفته بودند سه کمیته تعیین فهرست تروریست‌ها، تعیین فهرست گروههای معارض و مسائل انسان‌دوستانه تشکیل دهند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه این جلسه ناموفق برگزار شد، ادامه داد: البته تهران و مسکو در این جلسه شرکت نکردند، به دلیل اینکه ما به صراحت به نماینده دبیرکل سازمان ملل و طرف های مختلف اعلام کردیم که هرگونه تصمیمی در خصوص چگونگی ادامه کار و پیگیری مباحث نشست وین، باید با توافق همه اعضا انجام شود.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: امروز در نشست وین همه کشورهایی که درک کردند تروریسم در واقع تهدیدی علیه منطقه و جهان است، باید پیام محکمی را از وین ارسال کنند و تصمیمات موثری برای مبارزه جدی با تروریسم گرفته شود.

وی گفت: ما با این رویکرد در نشست وین شرکت می‌کنیم؛ ضمن اینکه مباحث مربوط به روند سیاسی در سوریه مورد توجه جدی ما است، البته مایل هستیم یک بار دیگر تاکید کنیم که در نشست وین کشورها در خصوص آینده سیاسی سوریه تصمیم نخواهند گرفت و فقط و فقط حق مردم سوریه است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: همه تلاش می‌کنیم که زمینه ای فراهم شود که مردم سوریه بتوانند نسبت به آینده سیاسی کشورشان تصمیم بگیرند و در مبارزه با تروریسم هم موفق باشند.

امیرعبداللهیان درباره نشست سه جانبه شب گذشته با نماینده روسیه و نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز گفت: نشست سه جانبه ای با آقای باگدانف و دی‌میستورا داشتیم که در این نشست موارد مورد نظرمان که بطور مشترک بدنبال تحقق آن در نشست امروز هستیم، مورد رایزنی قرار دادیم و ان‌شاالله در پایان جلسه امروز جزییات بیشتری را اعلام می‌کنم.

کد N1028625

وبگردی