آفتاب

تقاضای جهانی از گروه 20 برای اجرای طرح "مارشال" در کشورهای همسایه سوریه

تقاضای جهانی از گروه 20 برای اجرای طرح "مارشال" در کشورهای همسایه سوریه

یک ائتلاف جهانی از رهبران سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های فعال کارگری و مدنی از رهبران گروه اقتصادی 20 خواستند به اصطلاح یک طرح بازیابی خاورمیانه (MERP) را که متشکل از یک طرح سرمایه‌گذاری مشابه طرح آمریکایی مارشال برای نجات کشورهای همسایه سوریه از آستانه سقوط اقتصادی باشد، ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این ائتلاف که متشکل از سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی رهبران سیاسی بین‌المللی و کارگری و سازمان فعال جهانی Avaaz است، از رهبران گروه 20 که قرار است نشست‌شان در آن سوی آب‌های سوریه، در ترکیه برگزار شود، خواست تا متعهد به طرحی باشند که از همسایگان سوریه که میزبان حجم زیادی از پناهجویان از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 بوده‌اند، حمایت اقتصادی قدرتمند به عمل آورند.

در راستای این تقاضا مادلین آلبرایت، وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت: رهبران گروه 20 در ترکیه باید بر لزوم بازسازی این منطقه از هم گسیخته تمرکز کنند تا شرایط اقتصادی و امنیتی بهبود یابد.

وی گفت: طرح MERP باید منجر به مطرح شدن ایده‌های مهمی روز میز مذاکره شود تا به جامعه بین‌المللی برای ایجاد یک مسیر پیشروی بهتر کمک کنند.

این در حالی است که کمپین این ائتلاف از جانب طرح موسوم به ابتکار عمل سرمایه‌گذاری خاورمیانه (MEII) پشتیبانی می‌شود. این کمپین قصد دارد زمینه را برای یک تلاش سرمایه‌گذاری به سبک طرح آمریکایی مارشال در کشورهایی که میزبان پناهندگان سوری هستند، به ویژه ترکیه، لبنان و اردن فراهم کند تا این کشورها اقتصادشان را باثبات کنند و محرک‌های تشویق افراط‌گری کاهش یافته و زمینه باثباتی نیز برای مذاکرات سیاسی با هدف راه‌حل سیاسی برای جنگ سوریه براساس حقوق بشر مطرح شود.

جیم پیکاپ رئیس طرح ابتکار عمل سرمایه‌گذاری خاورمیانه گفت: باید شراکت‌ها و ائتلاف با جوامع محلی میزبان، گروه‌های پناهنده سوری و همچنین دولت‌های بین‌المللی بخش خصوصی و جامعه مدنی برقرار شود تا ما یک طرح فراگیر داشته باشیم برای اینکه به پناهندگانی که از وطنشان فرار می‌کنند فرصتی برای کار و ساختن زندگی بهتر برای خود و خانواده‌شان را بدهیم.

انتهای پیام

کد N1028473

وبگردی