آفتاب

ژاپن ناو جاسوسی چین را نزدیک جزایر مورد مناقشه رهگیری کرد

ژاپن ناو جاسوسی چین را نزدیک جزایر مورد مناقشه رهگیری کرد

ژاپن اعلام کرد، پس از رهگیری یک ناو جاسوسی چینی که برای نخستین بار در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در آب های دریای چین شرقی رویت شد، در حال نظارت و کنترل بیشتر این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسوشتیدپرس، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد، هواپیمای شناسایی P-3C نیروی هوایی ژاپن یک ناو اطلاعاتی کلاس "دونگدیائو" متعلق به چین را در نزدیکی آب های منطقه ای جزایر سنکاکو شناسایی کرد.

این ناو تا زمانیکه پنجشنبه عصر محل را ترک کند، چندین بار آب های مربوطه را گشت زد.

وزیر دفاع ژاپن این اقدام از سوی دولت چین را غیرمعمول خوانده و گفت: این ناو تنها در یک روز چندین بار مسیر خود را تغییر داد. وزارت دفاع ژاپن از نزدیک حرکات این ناو را زیر نظر دارد و تمام تلاش خود را برای گشت‌زنی در دریا و حریم هوایی در محدوده مشخص به کار می‌گیرد.

این در حالیست که دولت پکن از این اقدام ناو نیروی دریایی دفاع کرد و سخنگوی وزارت دفاع چین در بیانیه ای گفت: این اقدام بر اساس قوانین بین المللی بوده است و چیزی مناقشه برانگیز درباره آن وجود ندارد.

روابط میان چین و ژاپن پس از آنکه دولت توکیو کنترل خود را بر جزایر سنکاکو افزایش داد، به سردی گرویده است. با این حال، دو کشور گام هایی را برای بهبود روابط برداشته اند.

این نخستین باری است که ناو نیروی دریایی چین در آب های میان جزایر مورد مناقشه و جزیره "میاکو" در ژاپن به گشت زنی دست زده است.

یک منبع که خواست نامش فاش نشود گفت، احتمالا این ناو چینی برای انجام ماموریتی جاسوسی و اطلاعاتی در منطقه و پیش از رزمایش ماه جاری میلادی توسط نیروی دریایی ژاپن حضور داشته است.

در همین حال، روزنامه یومیوری نوشت، توکیو به دلیل این اقدام دولت چین امنیت مرزی خود را به شدت تقویت کرده است.

انتهای پیام

کد N1028417

وبگردی