آفتاب

اطمینان پاکستان از امنیت زرادخانه‌ هسته‌ای این کشور

اطمینان پاکستان از امنیت زرادخانه‌ هسته‌ای این کشور

رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان در بازدید از مرکز عالی امنیت هسته‌ای این کشور ، درباره‌ امنیت زرادخانه‌ هسته‌ای این کشور اطمینان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌به نقل از روزنامه دیلی تایمز، ژنرال راحیل شریف، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان گفت: پاکستان اقداماتی شامل تاسیس مرکز تفوق امنیت هسته‌ای را برای تقویت امنیت هسته‌ای اتخاذ کرده است.

همچنین پاکستان پیشنهاد داد که مرکز عالی امنیت هسته‌ای می‌تواند به عنوان قطب منطقه‌ای و بین‌المللی بهره‌مندی آموزش و تعلیم در زمینه امنیت هسته‌ای برای جامعه بین‌المللی مطرح شود.

از زمان تاسیس مرکز عالی امنیت هسته‌ای، این مرکز چندین دوره ملی و بین‌المللی را با تمرکز بر حفاظت فیزیکی، قابلیت اعتماد کارکنان و نیز ایمنی و امنیت تاسیسات و مواد رادیو اکتیو و هسته‌ای برگزار کرده است.

در اوایل ماه سپتامبر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سابقه‌ امنیت هسته‌ای پاکستان را ستود.

وی اظهار کرد که پاکستان به عنوان یک مسئولیت ملی ایمنی و امنیت هسته‌ای را به اولویت اصلی خود بدل کرده است و تمامی نیروگاههای هسته‌ای پاکستان و راکتورهای تحقیقاتی تحت تدابیر حفاظتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و این کشور به تمامی الزاماتش در این زمینه عمل می‌کند.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در سپتامبر اعلام کرد که این کشور تسلیحات هسته‌ای‌اش را به عنوان عامل بازدارنده و مقاصد امنیتی حفظ خواهد کرد اما این تسلیحات علیه هیچ کشوری نیست. طبق گزارش منتشر شده از سوی دو اندیشکده آمریکایی، پاکستان طی پنج تا 10 سال آینده می‌تواند به سومین کشور دارای ذخایر هسته‌ای تبدیل شود و با داشتن دست کم 350 سلاح هسته‌ای پس از ایالات متحده و روسیه قرار گیرد.

این گزارش‌ها با اشاره به تحلیل‌های هسته‌ای از در اخیتار داشتن 120 کلاهک هسته‌ای پاکستان در مقایسه با 100 کلاهک هسته‌ای هند خبر داده است.

این گزارش نتیجه گرفت که تا 10 سال آینده پاکستان می‌تواند دست کم 350 سلاح هسته‌ای داشته باشد.

انتهای پیام

کد N1028399

وبگردی