آفتاب
گزارش تحلیلی؛

اهمیت سفر نخست وزیر هند به انگلستان/ موازنه مقابل چین و آمریکا

اهمیت سفر نخست وزیر هند به انگلستان/ موازنه مقابل چین و آمریکا

در سفر نخست وزیر هند به انگلیس توافق نامه ای در بخش های اقتصادی، دفاعی و تغییرات آب و هوایی به مبلغ ۱۴ تریلیون و ۴۴ میلیارد روپیه به امضا طرفین رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، سفر «نارندرا مودی» به انگلیس و امضای توافقنامه های اقتصادی، نظامی بالغ بر ۱۴ تریلیون و ۴۴ میلیارد روپیه با این کشور حکایت از آن دارد که هند و انگلیس در آینده روابط اقتصادی خود را افزایش خواهند داد. با توجه به تحولاتی که در زمینه آب و هوایی و شرایط جوی در حال وقوع است و هند یکی از کشورهایی است که با تولید بیشترین کربن در آلودگی محیط زیست و کره زمین نقش اساسی دارد و برای مقابله با این معضل بزرگ باید به فکر چاره ای باشد.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند به محض ورود به لندن مورد استقبال نخست وزیر انگلیس «دیوید کامرون» قرار گرفت و از گارد سلطنتی انگلیس سان دید. قبل از سخنرانی در پارلمان انگلیس به بازدید از تندیس «ماهاتما گاندی» که در میدان پارلمان انگلیس نصب شده است رفت و با نثار گل به مقام «گاندی» ادای احترام کرد.

نخست وزیر انگلیس سفر نارندرا مودی به انگلیس را برای گسترش روابط دو کشور مهم توصیف کرد و آنرا راهی برای مقابله و چاره اندیشی دو کشور با شرایط و مسائل پیش روی دنیای امروز دانست.

از طرفی پاکستان در سیاستهای اخیر خود در تلاش است با آمریکا و چین روابط نظامی و اقتصادی خود را افزایش دهد. چندی پیش نخست وزیر پاکستان «نواز شریف» به دعوت باراک اوباما رئیس جمهور این کشور به آمریکا سفر کرد و نگرانیهای خود را از درگیریهای بوجود آمده در مرزهای هند و پاکستان به واشنگتن اعلام کرد. باراک اوباما نیز قول داد که نگرانیهای اسلام آباد را از این مسئله به هند منتقل نماید و از هند بخواهد با انجام مذاکرات مسالمت آمیز به درگیریهای موجود در مرزهای دو کشور پایان دهند. البته باید این نکته را در نظر داشت که کشمیر یکی از مسائل اساسی بین دو کشور است که تاکنون راه حلی برای آن پیدا نشده است.

نارندرا مودی با نزدیکی به انگلیس در تلاش است که خلا رابطه با آمریکا را به نحوی پر کند و  از سویی دیگر فرمانده کل نیروی هوایی هند «اورپ» در سخنان خود به این موضوع اشاره داشت که چین با نفوذ روز افزون خود در منطقه شبه قاره و همکاری نظامی و اقتصادی با کشوهای همسایه هند، موقعیت دهلی نو را به خطر انداخته است. او به این موضوع نیز اشاره داشت که پاکستان با آمریکا و چین روابط متعادلی برقرار نموده است و کشورهای چین، آمریکا و کره شمالی در بخش سلاحهای اتمی و جنگنده های نظامی به پاکستان کمک می کنند. اینگونه به نظر می رسد که هند در روابط خود با آمریکا و چین دچار مشکل شده است و به دنبال شریک اقتصادی مهمی است. سفر نارندرا مودی به انگلیس از این جهت مهم می نماید که «نارندرا مودی» روابط بین دو کشور را تاریخی و مهم توصیف می کند. هند و انگلیس در بخشهای اقتصادی، دفاعی، انرژی هسته ای و تغییرات جوی با هم توافق نامه هایی به ارزش ۱۴ تریلیون و ۴۴ میلیارد روپیه به امضا رساندند.

«نارندرا مودی» در پارلمان انگلیس سخنرانی کرد و به بیان اهمیت روابط دو کشور پرداخت و گفت: ما بسوی ارتباط با کشورهای اروپایی می رویم و می خواهیم انگلیس مرکز و محور ارتباط ما با اروپا باشد. هند و انگلیس دو قدرت اقتصادی در عصر حاضر هستند و روابط دو جانبه به پیشرفت دو کشور کمک زیادی خواهد کرد.

«نارندارا مودی» اولین نخست وزیر هند است که در پارلمان انگلیس به ایراد سخن پرداخت و پس از گذشت ۱۰ سال این اولین سفر نخست وزیری از هند به انگلیس است. «نارندرا مودی» قرار است با ملکه انگلیس الیزابت دوم نیز دیدار نماید و در استادیوم «ویمبله» با مردم هم سخن شد. اعتراضات از سوی معترضین به سیاستهای «مودی» انجام گرفت که با میانجیگری پلیس این اعتراضات کنترل شد. با ورود «نارندرا مودی» به لندن استقبال بی نظیری از وی صورت گرفت اما باید به این نکته مهم و اساسی نیز اشاره کرد که با توجه به سیاستهای اسلام ستیزانه و افراطی گرایانه نارندرا مودی در هند و کشته شدن مسلمانان گجرات هند در سالهای پیش و از سویی با توجه به موضوع ممنوعیت ذبح و خوردن گوشت گاو و جلوگیری از ساخت کفش چرم از پوست گاو موضوعاتی است که مسلمانان هند را آزرده خاطر ساخته است. متعاقب سفر مودی به انگلیس اعتراضات شدیدی از سوی مسلمانان مقیم لندن به ویژه کشمیریها، پاکستانیها و سیکهای صورت گرفت و این نشانه انزجار مسلمانان از سیاستهای افراطی گرایانه نخست وزیر هند دارد.

 قطع نظر از سیاستی که «نارندرا مودی» در موضوع مذهب دارد سفر اخیر او به کشمیر انزجار مسلمانان را از این سفر او برانگیخت و در اعتراض به ورود او به منطقه «جامو و کشمیر» اعتراضات گسترده ای نیز صورت گرفت. «نارندرا مودی» در سخنان خود در کشمیر اشغالی به این نکته اشاره کرد که هند بدون کشمیر تکمیل نیست و کشمیر جزو جدایی ناپذیر سرزمین هندوستان است. این سخنان آب سردی بود بر آمال مسلمانان کشمیر نحت کنترل هند و حق آزادی خواهی آنان.

نویسندگان بسیاری در هند نشانهای اعطایی از سوی «نارندرا مودی» را پس فرستاندند و به سیاستهای افراطی گرایانه او در موضوع مذهب اعتراض کردند. نویسندگان بسیاری در انگلیس در نامه ای به نخست وزیر انگلیس «دیوید کامرون» خواستند که مطالبات آنها را درموضوع آزادی بیان نویسندگان و هنرمندان هند در گفتگو با «نارندرا مودی» به او منتقل نماید.

کد N1028317

وبگردی