آفتاب

سایه سنگین حملات پاریس بر کنفرانس وین ۲

سایه سنگین حملات پاریس بر کنفرانس وین ۲

شهر وین در حالی امروز شاهد برگزاری دومین کنفرانس درباره سوریه است که حملات شب گذشته پاریس سایه سنیگنی بر آن انداخته است.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: در حالیکه تا ساعات ابتدایی شب گذشته تمامی خبرها در مورد کنفرانسی بود که قرار است امروز در پایتخت اتریش درباره سوریه برگزار شود به یکباره وقوع شش حمله تروریستی در پایتخت فرانسه موجب شد تا همه نگاه ها متوجه پاریس شود.

شب گذشته پاریس صحنه وقوع شش حمله تروریستی بود. در این حملات یک حمله مسلحانه نزدیک رستورانی در پاریس انجام شد و خبرگزاری رویترز نیز از وقوع دست کم دو انفجار در نزدیکی استادیوم فوتبال خبر داده است. علاوه بر آن پلیس فرانسه نیز اعلام کرد که در رستورانی در نزدیکی استادیوم فوتبال واقع در شمال پاریس یک انفجار به وقوع پیوسته و در یک سالن نمایش به نام باتلاکلان نیز بیش از ۱۰۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

در مجموع این تحولات دست کم ۱۶۰ تن از جمله هشت عامل حمله کننده به مراکز مختلف کشته شده و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفته و از آن با عنوان یازده سپتامبر فرانسه یاد کرده است. 

همانطور که اشاره شد وقوع این حوادث موجب شده تا کنفرانس امروز وین در سایه حملات تروریستی شب گذشته پاریس برگزار شود، کنفرانسی که یکی از اهداف اصلی آن مبارزه با داعش است.

این دومین نشستی است که در کمتر از یک ماه اخیر در وین با محوریت سوریه برگزار می شود. اولین دور این مذاکرات با حضور ایران، دو هفته پیش برگزار شد و شرکت‌کنندگان از سازمان ملل متحد خواستند تا روند صلح در سوریه را آغاز کند.

ادامه اختلافات در مورد اسد

این وضعیت در حالی است که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، روز گذشته با بیان اینکه انتظار ندارد تحول عمده ای در دور تازه مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه در وین روی دهد تصریح کرد که هنوز مذاکرات با روسیه و ایران، دو متحد رییس جمهوری سوریه، در خصوص نقش بسار اسد در دوران انتقالی ادامه دارد و هنوز اختلافات در مورد این موضوع حل و فصل نشده است.

کری که پیش از آغاز سفر خود در «موسسه صلح آمریکا» در واشنگتن صحبت می‌کرد، با این حال تاکید کرده است که فکر می‌کند به اندازه کافی زمینه‌های مشترک بین آمریکا، روسیه، عربستان و ایران برای تدوین «جدول زمانی برای برداشتن گام‌های» انتقالی وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «نمی‌توانم بگویم که ما در آستانه دستیابی به به یک توافق جامع (درباره سوریه) هستیم، نه. کارهای زیادی هنوز باقی است که باید انجام بشوند. دیوارهای بی‌اعتمادی در داخل سوریه، در منطقه و در عرصه بین المللی بلند و ضخیم است. اما این دیوار‌ها فرو نخواهند ریخت، جز با تلاش‌های واقعی و خلاقانه.»

با این حال، جان کری در خصوص رویکرد واشنگتن در بحران سوریه گفت: «آمریکا پیگیر سه هدف در سوریه است. اول، شکست دادن گروه داعش؛ دوم، تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در سوریه؛ و سوم، جلوگیری از گسترش درگیری ها به دیگر کشورها. برخی پیشرفت ها در جهت دستیابی به این اهداف تاکنون محقق شده است.»

اما در مورد وضعیت اسد، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، شب گذشته عنوان داشت: ما نمی توانیم از اسد بخواهیم تا قدرت را ترک کند. سوریه یک کشور مستقل بوده و اسد رئیس جمهوری است که با رای مردم انتخاب شده بنابراین ما حق نداریم که از وی بخواهیم تا قدرت را ترک کند.

کد N1028305

وبگردی