آفتاب
مشاور امور خارجی پاکستان:

اسلام آباد در صورت تقاضای کابل در مذاکرات صلح شرکت می‌کند

اسلام آباد در صورت تقاضای کابل در مذاکرات صلح شرکت می‌کند

مشاور ویژه نخست‌وزیر پاکستان در در دیدار با نماینده سازمان ملل در امور افغانستان گفت که همکاری «اسلام‌آباد» در مذاکرات صلح افغانستان تنها با برقراری ارتباط از سوی دولت کابل امکان پذیر است.

به گزارش  خبر گزاری مهر به نقل از «داون نیوز»، «نیکلاس هیسم» در  اسلام‌آباد با «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌ وزیر پاکستان در امور خارجی، در مورد روند صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

سرتاج عزیز در این دیدار گفت: اسلام‌آباد تنها در صورت ارتباط دولت کابل در مذاکرات صلح همکاری خواهد کرد.

وی اظهار داشت: اسلام‌آباد برای از آغاز مذاکرات صلح افغانستان بین دولت و طالبان این کشور تلاش خواهد کرد.

مشاور نخست وزیر پاکستان تأکید کرد: اسلام‌آباد معتقد است که بهترین راه حل اقدامات جدی برای برقراری صلح در افغانستان آغاز مذاکرات بین دولت و طالبان این کشور است.

سرتاج عزیز تاکید کرد که پاکستان خواستار روابط معنادار و سازنده در زمینه‌های مختلف با افغانستان است.

نماینده سازمان ملل در امور افغانستان نیز در این دیدار اظهار داشت که از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان نیازمند حمایت قوی کشورهای منطقه است و سازمان ملل امیدوار است که پاکستان نقش تسهیل کننده در این خصوص را ادامه دهد.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در این دیدار موضوع بازگشت پناهندگان افغان از پاکستان و اقداماتی برای استقرار آن‌ها در افغانستان را نیز مورد بحث قرار داد.

پاکستان برای نخستین بار هفت ۷ جولای سال جاری میلادی از مذاکرات طالبان و دولت افغانستان در منطقه «مری» در نزدیکی اسلام‌آباد میزبانی کرد.

به گفته مقامات اسلام‌آباد، نمایندگان چین و آمریکا نیز در این نشست حضور داشتند.

مرحله دوم مذاکرات روند صلح قرار بود در ۳۱ جولای در پاکستان برگزار شود اما انتشار خبر مرگ «ملا محمد عمر» رهبر سابق طالبان افغان سبب تعلیق این مذاکرات شد.

«ملا اختر منصور» رهبر جدید طالبان افغان در اول اگوست در پیام صوتی اعلام کرد که امارت اسلامی برای برپایی شریعت و نظام اسلامی جهاد خود را ادامه خواهد داد.

این در حالی است که «دینگ شی جن» نماینده ویژه چین برای افغانستان نیز روزهای گذشته پیشنهاد میزبانی مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت و طالبان افغانستان را داده است.

وی بعد از این سفر دو روزه و گفت‌وگو با مقامات اسلام‌آباد برای ادامه رایزنی‌ها به افغانستان رفت.

نماینده ویژه چین برای افغانستان به کابل سفر کرد تا با مقامات این کشور در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات صلح گفت‌وگو کند.

کد N1028200

وبگردی