آفتاب
معاون ستاد امر به معروف:

امر به معروف باید در نظام اداری اجرا شود

امر به معروف باید در نظام اداری اجرا شود

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: بعد از تصویب قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر در جلسات ستاد توسط نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها آیین‌نامه این قانون نوشته شد و امیدواریم در یکی دو هفته آینده آیین‌نامه تصویب شود.

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: بعد از تصویب قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر در جلسات ستاد توسط نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها آیین‌نامه این قانون نوشته شد و امیدواریم در یکی دو هفته آینده آیین‌نامه تصویب شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هاشمیان معاون ستاد امر به معروف در چهارمین مجمع دبیران امر به معروف سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با اشاره به ماده 16 قانون امر به معروف مبنی بر وظایف ستاد، گفت: در ستاد احیای امر به معروف در دو سال گذشته خط‌مشی‌ها و راهبردها را مشخص کرده‌ایم و تلاش می‌شود بتوانیم این موضوع را همگام با تصویب آیین‌نامه آماده کنیم.

وی با بیان این‌که «پس از تصویب قانون امر به معروف اقدام به تشکیل کمیسیون‌های خاص کرده‌ایم» افزود: ساختار جدیدی در حال نوشتن است که امیدواریم در کشور با قدرت پا بگیرد و جای خود را در نظام اداری کشور باز کند.

معاون ستاد امر به معروف اظهار کرد: به دنبال این هستیم که نوسازی و دگرگونی در نظام اداری کشور با اصلاحات بنیادین بر مبنای امر به معروف انجام دهیم. همه این ساختارها، تلاش و فعالیت‌ها در تئوری‌سازی باید خود را نشان دهد.

به گزارش ایسنا، هاشمیان با اشاره به محورهای گفت‌وگو میان ستاد امر به معروف و مسئولین در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها،‌ گفت: گام اول این است که آسیب‌های انجام فریضه امر به معروف را در نظام اداری کاهش دهیم. باید نگاه علمی‌سازی به این فریضه داشته باشیم و در مراکز پژوهشی و دانشگاهی ادبیاتی نو و جدید برای امر به معروف به وجود بیاوریم.

وی با اشاره به علمی‌سازی این فریضه اظهار کرد: باید بتوانیم با مأموریتی که سازمان و یا وزارتخانه مورد نظر دارد نگاه علمی خود را اصلاح کنیم. مثلاً در حوزه دانشجویی، اخلاق حرفه‌ای مطرح است و این می‌تواند در حوزه کاری ما را موفق کند.

معاون ستاد امر به معروف با بیان این‌که «دومین گام و اقداماتی که باید بدان بپردازیم جذاب‌سازی امر به معروف است» خاطرنشان کرد: باید از ذهنیتی که در جامعه از امر به معروف به وجود آمده فاصله بگیریم و مهمترین فریضه اسلام را با جذابیت به مردم ارائه کنیم.

وی تأکید کرد: اگر می‌گوییم امر به معروف، باید به مصداق‌های آن هم توجه داشته باشیم و محدود به یک یا چند مصداق خاص نشود. شفاف‌سازی در حوزه معروف و نهی از منکر باید با نگاه روانشناختی و جامعه‌شناختی و تعامل صحیح اداری باشد.

هاشمیان با اشاره به رفتارسازی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، خاطرنشان کرد: به نظر ما مدیران، پیشگامان این رفتارسازی هستند تا مدیران به طور جدی وارد نشوند و فضای اداری را برای نقادی و امر به معروف و نهی از منکر باز نکنند، خروج از این فضای گرفته و بسته ممکن نیست.

وی تأکید کرد: مدیران از اینکه نقد را بشنوند نگران نباشند. این نقد است که نقطه‌های تاریک سازمان‌ها را برای ما روشن می‌کند.

معاون ستاد امر به معروف با اشاره به این‌که «برای آنکه کارکنان ادارات بتوانند به درستی امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند اقداماتی صورت گرفته است» اظهار کرد: برای اینکه کارکنان به درستی آموزش ببینند که چگونه امر به معروف کنند ما یاوران امر به معروف را آماده کردیم تا پیشگامانی باشند و راه درست گفتمان‌سازی در امر به معروف و نهی از منکر انجام گیرد.

وی افزود: امر به معروف مخالف رفتارهایی است که همراه با محبت و سازندگی نباشد.

هاشمیان با اشاره به این‌که «نوع نگاه امر به معروف در نظام اداری باید درست تعریف شود» بیان کرد: اگر در نظام اداری نتوانیم این فریضه را آنگونه که دین می‌گوید انجام دهیم آسیبش در عرصه اجتماعی بیشتر است و خسارت بیشتری می‌بینیم.

وی تأکید کرد: در نظام اداری اگر از مسیر اصلی منحرف شویم آسیبی جبران ناپذیر می‌بینیم.

هاشمیان با بیان این‌که «سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در سال آینده باید مصادیقی مشخص از اجرای امر به معروف و نهی از منکر را ادامه دهند» افزود: هر وزارتخانه‌ای باید مصادیقی که در معروف‌ها و منکرها مشخص است را برای اجرای آن برنامه داشته باشد و در ظرف زمانی مشخص در نمودارهای کاری دیده شود.

وی گفت: قانون به ما تکلیف می‌کند که در حوزه نظام اداری ورود پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، چهارمین مجمع دبیران امر به معروف و نهی از منکر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در وزارت بهداشت در حال برگزاری است. در این مجمع دبیران امر به معروف برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نظرات خود را در ارتباط با اجرای امر به معروف در نظام اداری مطرح کردند.

انتهای پیام

کد N1028170

وبگردی