آفتاب

300 کرمانشاهی در انتظار پیوند کلیه هستند

300 کرمانشاهی در انتظار پیوند کلیه هستند

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه از وجود 300 بیمار دیالیزی در انتظار پیوند در استان خبر داد.

حسین بیگلری به مناسبت هفته "حمایت از بیماران کلیوی" (22 تا 28 آبان) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با اشاره به وجود 518 بیمار دیالیزی در سطح استان، گفت: این افراد برای انجام پیوند کلیه باید شرایط سنی و جسمی خاصی داشته باشند و با توجه به این شرایط ما در استان 300 بیمار در انتظار پیوند کلیه داریم.

وی از انجام 1700 مورد پیوند کلیه از ابتدای انجام این عمل در استان(سال 1367) تاکنون خبر داد و اظهار کرد: کرمانشاه قطب پیوند کلیه در غرب کشور است و پیوند کلیه مربوط به استان‌های ایلام، کردستان و لرستان هم در کرمانشاه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام پیوند کلیه علاوه بر اینکه بیماران را از درد و رنج دیالیز نجات می‌دهد، بار مالی بسیاری را نیز از روی دوش دولت بر می‌دارد، گفت: در حال حاضر انجام هر مرحله دیالیز بین 100 تا 120 هزار تومان هزینه دارد که برای بیماران بصورت رایگان انجام می‌شود.

بیگلری به فرهنگ ضعیف اهدای عضو در جامعه اشاره کرد و افزود: همین امر موجب شده تا بیماران کلیوی، کلیه را از افراد زنده خریداری کنند و همین امر هزینه‌ سنگینی را برای آنها دارد که از عهده تامین آن بر نمی‌آیند.

وی افزود: بر اساس نرخ دولتی هزینه خرید کلیه حدود 14 میلیون تومان است، اما افرادی که قصد فروش کلیه دارند، بصورت جداگانه از بیماران مبالغی را دریافت می‌کنند که هزینه خرید کلیه را برای آنها تا بیش از 20 میلیون تومان هم افزایش می‌دهد که کمتر بیماری توان خرید آن را دارد.

بیگلری تصریح کرد: متاسفانه بیماران دیالیزی یک روز در میان باید به مدت پنج ساعت در بیمارستان عمل دیالیز را انجام دهند و به علت بالا رفتن کراتین در خون آنها عموما با حالت تهوع و سرگیجه خود را برای دیالیز به بیمارستان می‌رسانند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه در طول دیالیز تمام املاح بدن وارد دستگاه می‌شود، عموما بعد از دیالیز این بیماران کمبود ویتامین دارند و این امر مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود آورده که همه این مشکلات در صورت انجام پیوند کلیه مرتفع خواهد شد.

بیگلری با اشاره به وجود 95 دستگاه دیالیز در سطح استان، گفت: خوشبختانه تمام شهرستان‌های استان بجز شهرستان جوانرود دستگاه دیالیز دارند که با توجه به مذاکرات صورت گرفته به زودی دستگاه دیالیز در این شهرستان هم مستقر می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های دیالیز بصورت سه شیفت کار می‌کنند، گفت: این امر موجب فرسودگی زودرس دستگاه‌ها شده و تلاش ما برای ارتقای فضای دیالیز استان و دستگاه‌های دیالیز است.

بیگلری با بیان اینکه بیماران دیالیزی عمدتا به ویتامین نیاز دارند گفت: خوشبختانه تهیه ویتامین‌ها و سایر داروهای این بیماران از نوع ایرانی آن رایگان است، اما هزینه نوع خارجی آن را بیمار خود باید پرداخت کند.

بیگلری با بیان اینکه بیماران دیالیزی عمدتا از خانواده‌های فقیر هستند، گفت: این افراد به دلیل تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین که بر اثر انجام دیالیز دارند عمدتا با کمبود ویتامین مواجه هستند و زمانی که بهترین دارو را هم رایگان به آنها بدهیم با تغذیه نامناسبی که دارند، برایشان زیاد سودمند نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N1028085

وبگردی