آفتاب
به دنبال گزارش افزایش موارد سرخک انجام شد؛

عملیات وزارت بهداشت برای واکسیناسیون سرخک در 40 شهرستان

عملیات وزارت بهداشت برای واکسیناسیون سرخک در 40 شهرستان

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ضمن اشاره به مشاهده موارد بیماری سرخک در استان‌های جنوب شرقی کشور تحت تاثیر کشورهای همسایه، عملیات وزارت بهداشت برای واکسیناسیون 2میلیون کودک 9ماه تا 15 سال در 40 شهرستان کشور را تشریح کرد.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ضمن اشاره به مشاهده موارد بیماری سرخک در استان‌های جنوب شرقی کشور تحت تاثیر کشورهای همسایه، عملیات وزارت بهداشت برای واکسیناسیون 2میلیون کودک 9ماه تا 15 سال در 40 شهرستان کشور را تشریح کرد.

دکتر سیدمحسن زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حذف بیماری سرخک را جزو اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت خواند و گفت: به همین دلیل، تغییرات این بیماری در سطح کشور به دقت پایش می‌شود و هدف آن است که هیچ موردی از این بیماری در کشور رخ ندهد؛ چراکه ما در مجاورت کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان هستیم که سطح واکسیناسیون در جامعه آنها پایین و البته بروز موارد سرخک و سرخجه نیز در این کشورها شایع است.

وی افزود: به همین دلیل هرگونه ضعف در سیستم ایمنی کودکان ما عملا امکان بازگشت بیماری سرخک و همه‌گیری‌های آن را در پی خواهد داشت. متاسفانه طی ماه‌های اخیر افزایش موارد این بیماری را در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور شاهد بودیم که افغانستان و پاکستان عمدتا منشاء بروز این موارد بودند؛ به طوری که تعداد موارد این بیماری نسبت به سال گذشته در استان‌های جنوب شرقی کشور افزایش نشان می‌داد، به همین دلیل به سرعت وارد عمل شدیم.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت افزود: با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان‌جنوبی، زابل، زاهدان، ایران‌شهر، هرمزگان، جیرفت و بم برنامه‌های بهداشتی تدارک دیده شد تا بتوانیم تمام گروه‌های 9 ماه تا 15 سال را در 40 شهرستان تحت پوشش واکسیناسیون سرخک و سرخجه قرار دهیم.

زهرایی افزود: این عملیات در استان‌های خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان از امروز آغاز شده و پیش‌بینی کرده‌ایم که حدود 2 میلیون کودک 9 ماه تا 15 سال تحت پوشش این واکسیناسیون قرار گیرند. این برنامه تا 5 آذرماه به اتمام خواهد رسید.

وی گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت آموزش و پرورش، تیم‌های بهداشتی به مدارس مقطع ابتدایی و همچنین مقطع اول متوسطه مراجعه می‌کنند و خدمات واکسیناسیون سرخک و سرخجه را انجام می‌دهند. همچنین تمام پایگاه‌های بهداشتی و مراکز بهداشتی - درمانی در سطح شهرها و روستاهای مربوطه آماده ارائه خدمات به گروه سنی هدف هستند. تمام تجهیزات لازم از جمله واکسن و ملزومات مورد استفاده نیز فراهم شده و استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، ائمه جماعات، معتمدین محل، نظام پزشکی‌ها و کارکنان بهداشتی در این زمینه همکاری‌های لازم را خواهند داشت. امیدواریم با مشارکت خوب جامعه، در این برنامه به پوشش صددرصدی گروه هدف دست یابیم و با افزایش ایمنی جامعه در برابر این بیماری، مانع ابتلا حتی یک نفر در سال آینده شویم.

زهرایی افزود: اگر برای این واکسیناسیون اقدام نمی‌شد، پیش‌بینی ما این است که سال آینده همه‌گیری سرخک نه تنها در این استان‌ها بلکه در سایر استان‌ها نیز رخ می‌داد. به همین دلیل اجرای موفق این عملیات مورد تاکید وزارت بهداشت است. ناظران کشوری نیز جهت رصد و پایش به مناطق عملیاتی اعزام شده‌اند و این عملیات با دقت به صورت روزانه پایش می‌شود.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به سرکشی‌های خود از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و همچنین هرمزگان ادامه داد: این برنامه به مشارکت مردم نیاز دارد؛ به همین دلیل قطعا اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در این زمینه بسیار مهم است تا مردم تشویق شوند و به مراکز بهداشتی – درمانی مراجعه کنند. امیدواریم تا پایان هفته خبرهای خوشی در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N1028064

وبگردی