آفتاب

برپایی تظاهرات در بغداد و شهرهای جنوبی عراق علیه فساد اداری

برپایی تظاهرات در بغداد و شهرهای جنوبی عراق علیه فساد اداری

هزاران تن از فعالان مدنی و حامیان جریان صدر در عراق با برگزاری تظاهراتی، اجرای اصلاحات، مبارزه با فساد و اصلاح در روند سیاسی را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، تظاهرات مذکور در دو منطقه از شهر بغداد و با حضور هزاران فعال مدنی برگزار شد. شرکت کنندگان در این دو تظاهرات که در میدان "التحریر" و محله "الکراده" در نزدیکی یکی از ورودی‌های منطقه "الخضراء" برگزار شد با سر دادن شعارهایی نارضایتی خود را از تاخیر در روند اجرای اصلاحاتی که حیدر العبادی، نخست‌وزیر کشور وعده آن را داده بود، اعلام کردند.

تظاهرکنندگان همچنین اقدامات العبادی را «ظاهری» خوانده و تاکید کردند که این اقدامات با اصل خواسته‌های مردم در تظاهرات سه ماه گذشته همخوانی ندارد.

مصطفی سعدون، یکی از فعالان مدنی در بغداد اعلام کرد که نیروهای امنیتی از ورود تظاهرکنندگان به محل اصلی تظاهرات که یکی از ورودی‌های منطقه الخضراء بود، ممانعت کردند اما معترضان در دیگر نقاط تظاهرات برپا کردند.

این فعال مدنی با اشاره به اینکه توافق ابتدایی میان دولت و پارلمان در مورد عدم اجرای اصلاحات و به تعویق انداختن آن، جریان تظاهرات مردمی را شدت خواهد داد، تاکید کرد طی دو هفته اخیر به دلیل اقدامات امنیتی و مسدود کردن راه‌ها، تظاهرات و اعتراضات بار دیگر بالا گرفت.

علاوه بر بغداد، شهرهای بصره، کربلا و ذی‌قار در جنوب عراق نیز شاهد تظاهرات مردمی بود.

در "بصره" که یکی از مهم‌ترین مراکز اعتراضات در طول 13 هفته گذشته بوده، معترضان شعارهایی در محکومیت فساد اداری سر دادند.

همچنین ساکنان "کربلا "در تظاهراتی، اصلاح نهادهای دولتی و مبارزه با مفسدان را خواستار شده و از شورای استانداری کربلا در مورد عدم عمل به مسوولیت خود در بهبود خدمات در این استان انتقاد کردند.

ساکنان استان "ذی‌قار" نیز با تجمع در میدان الحبوبی شهر "الناصریه"، مرکز استان، اصلاح دستگاه قضایی و نهادهای دولتی و مبارزه با فاسدان و ارجاع آنان به دستگاه قضایی شفاف و پاک را خواستار شده و بر ادامه تظاهرات خود تا تحقق تمامی خواسته‌هایشان و اجرای واقعی اصلاحات تاکید کردند.

انتهای پیام

کد N1027992

وبگردی