آفتاب

پوتین: روسیه حق ندارد از اسد بخواهد از قدرت کنار برود

پوتین: روسیه حق ندارد از اسد بخواهد از قدرت کنار برود

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه با خبرگزاری‌های اینترفاکس و آناتولی تاکید کرد، روسیه حق ندارد تا از رئیس‌جمهوری سوریه بخواهد از قدرت کنار برود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این مصاحبه با خبرگزاری‌های اینترفاکس و آناتولی گفت: روسیه نمی‌تواند و از بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه نخواهد خواست تا از قدرت کنار برود. بیایید به این فکر کنیم که اگر مسکو از رهبر یک کشور دوست دعوت کند و به طور همزمان مساله برکناری او از قدرت را مطرح نماید این رفتارمان چقدر اخلاقی و قانونی خواهد بود؟

وی افزود: سوریه یک کشور مستقل است و بشار اسد با انتخاب مردم به ریاست‌جمهوری رسیده است در نتیجه آیا ما حق داریم تا درباره این مسائل با او صحبت کنیم؟ البته که خیر.

پوتین بار دیگر بازگو کرد که حملات هوایی روسیه در سوریه به خاطر تداوم حملات ارتش سوریه ادامه خواهد یافت در نتیجه ادامه حضور نظامی ما در سوریه تنها به خاطر اجرای این هدف خواهد بود.

پوتین در ادامه گفت: پیامدها و خطرات احتمالی مداخله روسیه در سوریه چندین بار بررسی شده‌اند.

این اظهارات پوتین درست چند روز قبل از گردهمایی رهبران گروه 20 در ترکیه منتشر شد که روز یکشنبه آغاز می‌شود و احتمالا جنگ سوریه محور این مذاکرات خواهد بود.

این در حالی است که قدرت‌های جهانی نیز قرار است دور دیگر مذاکرات خود حول محور جنگ داخلی سوریه را در وین برگزار کنند.

پوتین همچنین در این مصاحبه به مساله اوکراین پرداخته و گفت: این خطر وجود دارد که وضعیت در شرق اوکراین به یک «جنگ راکد» تبدیل شود.

پوتین افزود: من درباره به تاخیر افتادن اجرای توافقنامه‌های مینسک صحبت نمی‌کنم چراکه علی‌رغم تمامی مشکلات این توافقنامه‌ها در حال اجرا هستند که مهمترین مساله شرایط، قوانین و منطق آنهاست که زیرسوال نخواهد رفت. ما تنها درباره طولانی شدن فنی این چارچوب زمانی صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: با این حال این خطر که دونباس به یک جنگ "راکد مانده" دیگر تبدیل شود همچنان وجود دارد و این مساله از سیاست‌های کی‌یف نشأت می‌گیرد که به تقویت محاصره جنوب شرقی کشور ادامه می‌دهد.

52261

کد N1027950

وبگردی