آفتاب
با اشاره به بیانات اخیر رهبری؛

راه چمنی: منابه مالی به سمت پژوهش‌های کاربردی هدایت شود

راه چمنی: منابه مالی به سمت پژوهش‌های کاربردی هدایت شود

یک استاد دانشگاه گفت: پژوهش‌های دانشگاهی باید کاربردی و در خدمت مردم و در بایگانی دانشگاه‌ها باقی نماند.

محمدرضا راه چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب در جمع روسای دانشگاه‌ها و تاکید ایشان بر لزوم نیازسنجی علمی کشور گفت: پژوهش‌ علمی در دانشگاه باید در نهایت به فناوری و محصول تبدیل شده تا جامعه از آن بهره ببرد.

وی همچنین افزود: باید مشکلات و نیازهای کشور شناسایی شود و سپس طرح‌های پژوهشی برای حل این مشکلات، طراحی شود. علم جویی و پژوهش دارای ارزش است اما باید دنبال پژوهش‌های کاربردی بود تا کشور را در برابر تهدیدات دشمن، مقاوم و مصون کرد. سیاست‌گذاران حوزه پژوهش باید تحقیقات علمی را به سمت تحقیقات کاربردی هدایت کنند تا کشور در برابر تحریم‌ها و تهدیدها آسیب نبیند.

این فعال سیاسی با اشاره به نقش دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: دانشگاه با اجرای طرح‌های کاربردی می‌تواند به مسئولان کشور در زمینه مقاوم سازی اقتصاد کشور کمک کند. طرح های کاربردی و متناسب با نیازهای اقتصادی کشور، می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کرده و کشور را در برابر تهدیدات دشمن مقاوم کند.

راه چمنی همچنین افزود: باید بررسی شود که دشمن از چه منافذی می‌تواند به اقتصاد، ضربه بزند. پس از شناسایی راه‌ های توطئه دشمن، باید دانشگاه وارد عمل شده و راهکارهای مقابله با این توطئه را طراحی کند.

وی در ادامه با اشاره به تاکید رهبری بر افزایش سرعت رشد علمی کشور گفت: برای دستیابی به این هدف باید مشکلات دانشگاه مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال در تخصیص منابع باید به دانشگاه توجه بیشتری شود. طرح‌های تحقیقاتی هم باید بازنگری شود و پژوهش‌های کاربردی در اولویت قرار گیرند. از سویی در پژوهش‌های کاربردی، همکاری بین بخشی مثلا همکاری بین دانشگاه و صنعت نیاز است که باید موانع ایجاد این همکاری برطرف شود.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی در پایان اظهار کرد: ایجاد انگیزه در میان اساتید و دانشگاهیان می‌تواند سرعت پیشرفت علمی کشور را افزایش دهد.

انتهای پیام

کد N1027888

وبگردی