آفتاب
بلومبرگ خبر داد

انتشار گزارش آژانس درباره ایران پیش از موعد مقرر

انتشار گزارش آژانس درباره ایران پیش از موعد مقرر

شبکه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه از احتمال انتشار گزارش آژانس در خصوص مطالعات ادعایی در یازدهم آذر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ منابع آگاه نزدیک به این مسأله روز پنج‌شنبه گفتند که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع ابعاد احتمالی نظامی (PMD) دربرنامه هسته‌ای ایران ، احتمال دارد سیزده روز پیش از موعد مقرر یعنی در دو دسامبر ( برابر با 11 آذرماه) منتشر شود که به سوالات در خصوص سایت پارچین پاسخ می‌دهد.

این گزارش اساسی برای اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 محسوب می‌شود که در ماه ژوئیه در وین میان این کشورها حاصل شد و بر اساس آن ایران، در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای اش از لغو تحریم های بین‌المللی برخوردار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ابعاد احتمالی نظامی موضوعی است که در چارچوب مطالعات ادعایی پس از سال 2006 درباره فعالیت های هسته‌ای گذشته ایران مطرح شده است . این موضوع مجموعه ای از اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کند و به وجود جنبه های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آبان 1393 برای چندمین بار توافقی را با عنوان چارچوب همکاری‌ها امضا کردند که بر اساس آن قرار شد تا سوالات باقی مانده درباره گذشته و حال مطرح و رفع ابهام شود.

ایران و آژانس در آخرین توافق خود که در ماه ژوئیه با عنوان نقشه راه انجام شد،‌ قرار است به تمام ابهامات باقی مانده در این زمینه پایان دهند و آژانس گزارش نهایی خود از تحقیقاتش درباره این موضوع را در ماه دسامبر منتشر خواهد کرد.

ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود را رد کرده است و اسناد و مدارک ارائه شده به آژانس را فاقد اعتبار و وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.

بر اساس گزارش بلومبرگ ،‌ یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در کنفرانسی در بروکسل گفت که ایران در حال برداشتن گام های مقدماتی ( بر طبق نقشه راه) با سرعت بالاست.

به گفته این منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش آژانس پیش از نشست فوق العاده شورای حکام در 15 دسامبر در وین پایتخت اتریش منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
کد N1027190

وبگردی