آفتاب

ترکی فیصل: ایران دشمن مشترک اسرائیل و عربستان است

ترکی فیصل: ایران دشمن مشترک اسرائیل و عربستان است

تسنیم نوشت: در ادامه سیاستهای عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی خواستار صلح با این رژیم شد و ایران را دشمن مشترک عربستان و رژیم صهیونیتسی قلمداد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الأخبار، بعد از اینکه شاهزاده ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سال گذشته با روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفتگو و پیشنهاد طرح سازش عربی را با صهیونیستها مطرح کرد، وی بار دیگر با این روزنامه صهیونیستی گفتگو و این بار خواستار صلح با رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با این رژیم شد.

موافقت صریح یا ضمنی مقامات سعودی با گفتگوی فیصل با هاآرتص

فیصل مدعی شد که گفتگویش با روزنامه هاآرتص برخاسته از نظرات شخصی او است و وی نماینده دربار پادشاهی یا دولت عربستان نیست. وی در عین حال گفت که درباره نظرات صریحش با هیچ شکایتی از سوی نظام روبرو نشده است. این در حالی است که روزنامه هاآرتص با اشاره به اینکه سخنان این شاهزاده سعودی خلاف واقع است نوشت: اگر موافقت صریح یا ضمنی مقامات سعودی نبود این گفتگو صورت نمی‌گرفت.

ایران دشمن مشترک عربستان و اسرائیل

هدف هاآرتص از این گفتگو پرداختن به طرح جهانی کلینتون در آفریقا و خاورمیانه که ترکی فیصل نیز در این طرح حضور دارد و سپس گفتگو بر سر مسائل دیگر از جمله بهبود چهره عربستان در افکار عمومی اسرائیل و سخن از دشمن مشترک عربستان و اسرائیل یعنی ایران بود.

آمریکا نمی تواند اسرائیل را به عمل به طرح صلح عربی وا دارد

ترکی فیصل در این گفتگو تصریح کرد: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اولین دوره خود را با نهایت اراده برای پیشبرد روند صلح آغاز کرد اما سریع عقب نشست امری که جهان عرب را بسیار ناامید کرد. هیچ کس گمان نمی‌کند که آمریکا اسرائیل را به عمل به طرح صلح عربی و رسیدن به تشکیل دو دولت وا خواهد داشت و این به این معناست که جز خود اسرائیل کسی وجود ندارد که به سمت تحقق این هدف حرکت کند.

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی گفت طرح کشورش خروج از بن بست روند صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی مبتنی بر عقب نشینی اسرائیل به مرزهای سال 1967 میلادی و تشکیل دولت فلسطین، و یافتن راه حلی برای آوارگان و عادی سازی روابط بین اسرائیل و همه کشورهای منطقه است.

اسرائیلی ها سخنان مرا مطالعه کنند

فیصل با بیان اینکه در گذشته اعراب میگفتند: "نه" اما امروز اسرائیل با عادی سازی مخالف است، ابراز عقیده کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل رئیسی دور اندیش نیست، و هرگز نمی تواند یک حرکت سیاسی دراماتیک را آغاز کند، بنابراین این اقدام باید از منبع دیگری که همان افکار عمومی اسرائیل است آغاز شود. وی ابراز امیدواری کرد که اسرائیلی ها این سخنان وی را بخوانند.

این شاهزاده سعودی با بیان اینکه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان آزادیبخش فلسطین به راه حل مذاکرات پایبندند و جنبش حماس نیز به پذیرفتن آنچه سازمان آزادیبخبش با آن موافقت کرده متعهد شده است افزود: این موضع علنی آنهاست و می‌توان آن را آزمایش کرد.

سخنان فیصل درباره ایران

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در بخش دیگری از این گفتگو به روابط کشورش با ایران پرداخت و گفت: روابط بین عربستان و ایران در دوره ای خوب بوده است، اما در این دوره نیز این روابط بد شده و این روند تغییر نکرده است. ما به اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور ایران مبنی بر تمایلش به بهبود روابط با عربستان شک داریم.

ادعای واهی ترکی فیصل

ترکی فیصل ضمن مخالفت با این موضوع که کشورش منبع تروریسم در جهان است مدعی شد که عربستان از حادثه یازده سبتامبر تاکنون در رأس مبارزه با تروریسم قرار دارد و اقداماتی سخت در جلوگیری از این پدیده و انتقال اشخاص به مناطق حساس اتخاذ کرده است.

مأموریت رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان

به نوشته هاآرتص ترکی فیصل پسر هشتم فیصل بن عبدالعزیز مأموریت فشار بر مقامات صهیونیست برای درپیش گرفتن روند صلح را بر عهده دارد و برای رسیدن به این هدف طی سالهای گذشته علنا با شخصیتهای صهیونیستی مختلف از جمله «مئیر شطریت»، «دان مریدور» دو تن از وزرای اسرائیلی، «عاموس ایدلین» رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی اسرائیل و «یائیر لابید» وزیر دارایی سابق این رژیم دیدار کرده است.

4949

کد N1027181

وبگردی