آفتاب

نمایندگان چه واکنشی به اظهارات زاکانی نشان دادند؟/ کمیسیون برجام بی کمیسیون برجام!

نمایندگان چه واکنشی به اظهارات زاکانی نشان دادند؟/ کمیسیون برجام بی کمیسیون برجام!

نمایندگان مجلس، با استناد به آیین‌نامه داخلی خانه ملت، تأکید کردند که کمیسیون ویژه برجام مانند دیگر کمیسیون‌های ویژه تنها وظیفه تدوین و ارائه گزارش به صحن علنی را داشته و پس از آن دیگر وجود خارجی ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس اواخر مردادماه برای ارایه گزارش از برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای ایران و1+5 با عضویت 15 نفر از نمایندگان و پنج کمیته سیاسی، دفاعی و امنیتی، حقوقی، فنی و اقتصادی تشکیل شد.

پس از بررسی های انجام شده در این کمیسیون، برخی از اعضا نسبت به یک سویه بودن گزارش آن به نفع منتقدان برجام تاکید داشتند که در نهایت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام در جلسه علنی روز یکشنبه - 12 مهر ماه- مجلس قرائت شد.این گزارش با انتقاد و مخالفت پنج عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام روبرو شد. این پنج عضو مخالف گزارش نهایی در بیانیه ای متن گزارش برجام را یک سونگر خواندند و تاکید کردند: بیانیه قرائت شده منطبق بر منافع ملت نبوده و آثار بسیار مثبت برجام که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جاری کشور باشد را نادیده گرفته است.

این بیانیه با امضای علاء الدین بروجردی ، غلامرضا تاجگردون ، مسعود پزشکیان ، عباسعلی منصوری آرانی و منصور حقیقت پور منتشر شد اما در نهایت مجلس طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را تصویب و پس از آن در شورای نگهبان به تایید رسید.

علیرضا زاکانی که مدتی با رای نمایندگان ریاست کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه 1+5 (برجام) را برعهده داشته است و با تصویب طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام این وظیفه به کمیسیون امنیت ملی محول شده است، گفته است که کار کمیسیون ویژه زمانی پایان می‌یابد که دوره مجلس تمام شده یا موضوعی که کمیسیون براساس آن فعالیت می‌کند، خاتمه یافته باشد؛ در حال حاضر،نه مجلس نهم تمام شده و نه موضوع برجام به پایان رسیده است.اینجا

این در حالی است که نمایندگان به این اظهارات واکنش نشان دادند که در ادامه می آید:

نام نماینده

حوزه انتخابیه

اظهارنظر

عبدالرضا مصری

کرمانشاه/ سخنگوی هیئت رئیسه

براساس ماده 44 آیین‌نامه داخلی مجلس زمانی که مسئله مهمی درکشور رخ می‌دهد، با رأی نمایندگان کمیسیون ویژه درمجلس تشکیل می‌شود که براساس آیین‌نامه،وظیفه کمیسیون ویژه،بررسی مسائل، تهیه گزارش و ارائه آن به صحن علنی مجلس است، این موضوع به این معنا است که نهایت کار و وظیفه یک کمیسیون ویژه تهیه گزارش است،از این‌رو زمانی که گزارش تدوین و درصحن علنی قرائت شد،وظیفه و کار کمیسیون تمام می شود.حال درشرایط کنونی چون کمیسیون ویژه برجام هم گزارش نهایی خود را به صحن علنی ارائه و آن قرائت شده است، طبیعتا دوره فعالیت این کمیسیون به اتمام رسیده است.در هیأت رئیسه، مقرر شد که مسئله برجام و نظارت بر حسن اجرای آن به کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی واگذار شده و دوره فعالیت کمیسیون ویژه به اتمام رسیده است.

عوض حیدر پور

شهرضاو سمیرم/ کمیسیون امنیت ملی

بعد از تشکیل این کمیسیون در مجلس شورای اسلامی این شبهه ایجاد شد که کمیسیون ویژه چه مسئولیت هایی در قبال طرح مربوط به برجام و تهیه گزارش ها مدت نظر به صحن علنی دارد.دوستانی که خواهان ادامه کار کمیسیون ویژه برجام هستند را ارجاع می دهم به مشروح مذاکرات مجلس در زمانی که درخصوص کمیسیون ویژه برجام تصمیم گیری شد. درآن جلسه که دکتر ظریف گزارش وزارت امورخارجه از توافق را قرائت کرد،مقرر کمیسیون ویژه ای برای بررسی گزارش وزارت خارجه در خصوص برجام تشکیل شود.در آن نشست علنی تاکید شد کمیسیون ویژه تنها برای بررسی ابعاد توافق که تحت عنوان برجام ارائه شد، تشکیل می شود، بنابراین کمیسیون ویژه تنها برای بررسی برجام تشکیل شد و اکنون که گزارش این کمیسیون قرائت شده است کار دوستان در این کمیسیون انجام و تمام شد.

عباسعلی منصوری آرانی

کاشان/ کمیسیون امنیت ملی

کمیسیون ویژه بررسی برجام صرفا برای بررسی برجام تشکیل شده بود وپس از قرائت گزارش از سوی این کمیسیون کار آن پایان یافته تلقی می شود.طبق ماده 44 آیین نامه مجلس کمیسیون ویژه بررسی برجام برای بررسی و ارایه گزارش درمورد برجام تشکیل شده بود بنابراین پس از این مراحل تکلیفی برای این کمیسیون در نظر گرفته نشده است. ارایه گزارش کمیسیون ویژه برجام به مجلس نقطه پایان کار این کمیسیون بود و در حال حاضر نحوه نظارت بر برجام و دستگاههای مربوطه در این زمینه بر عهده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است و طبق آیین نامه و به صورت خودکار کار کمیسیون ویژه برجام خاتمه یافته تلقی می شود.

منصور حقیقت پور

اردبیل/ کمیسیون امنیت ملی

کار کمیسیون ویژه بررسی برجام با قرائت گزارش این کمیسیون تمام شده تلقی می شود، پس از ارایه گزارش کمیسیون ویژه و تصمیم گیری مجلس درمورد آن کمیسون ویژه کارش به اتمام رسیده است.براساس تصمیم مجلس کمیسیون امنیت ملی مسئول نظارت و رصد کردن اجرای برجام است و هر جا خطایی در مورد اجرای صحیح برجام مشاهده کند گزارشی را به صحن مجلس خواهد داد تا مجلس نسبت به روند اجرایی برجام تصمیم بگیرد.طبق ماده 44 آیین نامه مجلس، پس از ارایه گزارش کمیسیون ویژه و تصمیم گیری  درمورد آن کار کمیسیون تمام شده است و رهبر انقلاب و رییس مجلس نیز از زحمات این کمیسیون تشکر کردند.

عزت یوسفیان ملا

آمل و لاریجان/ رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس

براساس آیین نامه کمیسیون های ویژه قوه مقننه تا زمانی به کار خود ادامه می دهند که موضوع مورد بحث ادامه داشته باشد.طبق آیین نامه داخلی،کار کمیسیون ویژه برجام تمام شده و این ادعا درست نیست که این کمیسیون تا اتمام مجلس می تواند ادامه جلسه بدهد.کمیسیون ویژه بررسی برجام گزارش خود را درصحن قرائت کرده است،بنابراین کمیسیون دیگر نمی تواند تشکیل جلسه دهد.

غلامرضا تاج گردون

گچساران/ برنامه و بودجه

بنا بود کمیسیون ویژه برجام صرفاً برجام را بررسی کرده و گزارش خود را در مورد آن اعلام کند»این انتظار که باید کمیسیون ویژه برجام به کار خود ادامه دهد، توقع و برداشت اشتباهی است.

کاظم جلالی

شاهرود/ کمیسیون امنیت ملی

ماموریت کمیسیون ویژه بررسی برجام تنها ارایه گزارش به صحن علنی مجلس بود و هم اکنون رسالت این کمیسیون پایان یافته است.تصور این است که کمیسیون برجام وجود دارد در حالی که کمیسیون ویژه برجام پس از ارایه گزارش نهایی به صحن دیگر وجود خارجی ندارد.پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام، علی لاریجانی رییس مجلس از اعضای آن تشکر کرد و عمر کمیسیون برجام تمام شد.کمیسیون ویژه بررسی برجام همان طور که از نامش پیداست برای ارایه گزارش در مورد برجام تشکیل شده و ماموریت دیگری ندارد . پس ما نمی توانستیم طرح اجرای برجام را به این کمیسیون ارجاع دهیم.کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ابتدای بحث هسته ای موضوع را دنبال می کرده واز ابتدا در جریان این موضوع بوده و جلسات مختلفی را با تیم های مذاکره کننده گذاشته است. اگر اعضای کمیسیون برجام علاقه مند هستند این کمیسیون باقی بماند باید طرح بدهند و این طرح در مجلس تصویب شود.

عابد فتاحی

ارومیه/ عضو فراکسیون رهروان ولایت

ما اعضای کمیسیون ویژه برجام را برای مدت کوتاهی انتخاب کردیم و ماموریت آن ها تنها ارایه گزارش به صحن علنی مجلس بود که هم اکنون این ماموریت پایان یافته است.سوال من از مدعیان قانون مداری این است که تا کی می خواهند این کارها را ادامه دهند، بگویند تا ما بدانیم آیا این ها می خواهند تا ابد این کمیسیون را داشته باشند!

حسین سبحانی نیا

نیشابور/ کمیسیون امنیت ملی

ما چارچوب تدوین شده در مورد کمیته نظارت بر اجرای برجام مجلس را در اختیار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گذاشتیم تا اگر در این راستا نظری دارند، ارایه کنند.طبق قانون اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام که در مجلس مصوب شد، وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق را هر 6 ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش دهد، این بدین معناست که امور مربوط به نظارت بر اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیگیری می شود.ماموریت کمیسیون برجام ارایه گزارش به نمایندگان مجلس بود که در نهایت این اتفاق افتاد، از این رو دیگر این کمیسیون موضوعیت ندارد.در این راستا هیات رییسه مجلس مصوبه ای دارد مبنی بر این که تمامی گزارش های برجام برای ادامه کار در اختیار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گیرد.

مهدی دواتگری

مراغه/ کمیسیون امنیت ملی

بر اساس قانون اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام که در مجلس به تصویب رسید، وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق را هر 6 ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش دهد.بر اساس این قانون ادامه کار در مورد برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس واگذار شده است بنابراین ما برای این موضوع مصوبه قانونی داریم آیا اعضای کمیسیون ویژه برجام نیز مصوبه قانونی دارند؟ هیچ قانونی برای ادامه روند کار کمیسیون ویژه برجام وجود ندارد از این رو ادامه فعالیت این کمیسیون غیر قانونی و غیرقابل قبول است.وظیفه و ماموریت کمیسیون ویژه برجام مجلس تنها ارایه گزارش به مجلس بود و هم اکنون این ماموریت تمام شده است و اعضای آن بهتر است قانون را ملاک قرار دهند.

کمال الدین پیرموذن

اردبیل/ فراکسیون رهروان ولایت

استمرار فعالیت کمیسیون ویژه برجام توهمی بیش نیست که امثال آقای زاکانی مطرح می کنند. با عنایت به مفاد آیین نامه داخلی مجلس، ادامه روند بررسی این کمیسیون به هیچ وجه سندیت قانونی ندارد و کار کمیسیون خاص برجام با ارایه گزارش تمام شده است. مدعیان قانون مدار خلاف خواست واقعی ملت عمل نکنند و به افکار عمومی احترام بگذارند.

17220

کد N1027148

وبگردی