آفتاب
نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها:

ابراهیمیان: نمایندگان خبرگان نیاز به شرکت در آزمون اجتهاد ندارند

ابراهیمیان: نمایندگان خبرگان نیاز به شرکت در آزمون اجتهاد ندارند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه راه ارزیابی صلاحیت‌های علمی بعد از ثبت‌نام نامزدهای خبرگان هم باز است، گفت: افرادی که صلاحیت علمی شان توسط فقهای شورای نگهبان یکبار احراز شده نباید مشکلی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان عصر امروز از غرفه‌ خبرگزاری مهر در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازدید کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار این رسانه در پاسخ به سوالی در مورد عدم شرکت سید حسن خمینی در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان، اظهار داشت: قانوناً ثبت‌نام برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان بعداً شروع می‌شود. کسانی که در امتحان فعلی شرکت کرده‌اند قادر خواهند بود در صورت کسب نصاب‌ها، وارد لیست داوطلبان شوند.

ابراهیمیان گفت: چون ثبت‌نام در آینده است، به نظر می‌رسد راه ارزیابی صلاحیت‌های علمی بعد از ثبت‌نام هم باز باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: شیوه و طریق ارزیابی صلاحیت‌های علمی بعد از ثبت‌نام را هنوز اطلاع ندارم و به دست چند نفر فقیه شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: فقیهان شورای نگهبان ماموریت ارزیابی نامزدهای انتخابات شورای نگهبان را دارند، می‌توانند مصاحبه برگزار کنند و اگر تشخیص دادند، امتحان کتبی برگزار کنند. تشخیص شیوه ارزیابی با این افراد است.

ابراهیمیان افزود: برای اینکه کسی بعد از ثبت‌نام مدعی شود شرایط علمی را دارد و بخواهد که شورای نگهبان وی را ارزیابی کنند، باز است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص لزوم یا عدم لزوم شرکت نمایندگان فعلی شورای نگهبان در آزمون اجتهاد نیز گفت: کسانی که صلاحیتشان از نظر علمی احراز شده است، نباید در این مورد مشکلی داشته باشند. اگر فقهای شورای نگهبان یکبار صلاحیت علمی‌ فردی را احراز کرده باشند و وی را به عنوان مجتهد پذیرفته باشند، علی‌القاعده نباید مشکلی داشته باشند.

وی تاکید کرد: قواعد مربوط به احراز صلاحیت‌های علمی تغییری نکرده است، بنابراین به موجب این قواعد اگر افراد در امتحان شرکت کنند و یا فقهای شورای نگهبان، اجتهاد آنها را احراز کرده باشند، نباید با مشکلی روبرو باشند.

کد N1026747

وبگردی