آفتاب
/صداقت؛ اعتماد و اعتبار/

هاشمی‌نژاد: هیچ یک از شهروندان ایرانی عضو گروه‌های تروریستی نیستند

هاشمی‌نژاد: هیچ یک از شهروندان ایرانی عضو گروه‌های تروریستی نیستند

دبیرکل بنیاد هابیلیان و دبیر کنگره ملی ۱۷۰۰۰ شهید ترور گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین شیوه‌های مقابله با تروریسم را در منطقه و دنیا به کار گرفته است و آن آگاهی دادن به مردم در ورود نکردن به عضویت در گروه‌های تروریستی است.

سیدمحمد هاشمی‌نژاد با حضور در غرفه ایسنا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، گفت: وضعیت عراق بعد از اشغال بسیار بی‌ثبات شد، به نحوی که بیشتر انرژی عراق صرف ایجاد ثبات شد و در یکی دو سال اخیر که داعش در این کشور مستقر شده، وضعیت بسیار پیچیده‌تر شده است.

دبیرکل بنیاد هابیلیان و دبیر کنگره ملی ۱۷۰۰۰ شهید ترور در رابطه با حمله به مقر منافقان در عراق، گفت: متاسفانه با وجود آنکه تصمیم قطعی و رسمی دولت عراق مبتنی بر خارج شدن این گروه تروریستی از این کشور است اما رهبران این گروه تلاش دارند این پایگاه را با حمایت آمریکا همچنان حفظ کنند و این مساله در چارچوب برهم زدن روابط ایران و عراق از آنجایی که منافقان تهدید مشترک دو کشور هستند، بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه منافقان در ناآرامی‌ها در سوریه و عراق نقش دارند، گفت: از همان اوایل شکل‌گیری بحران سوریه گزارش‌هایی مبنی بر آن بود که اعضای رده بالای منافقان در این کشور حضور یافته و در تدارک ناآرامی‌ها به سمت خشونت هستند. از این رو بسیاری از کشورهای فرامنطقه‌ای تلاش دارند این گروه را در عراق برای دستیابی به اهداف سیاسی شان حفظ کنند.

هاشمی‌نژاد گفت: حملات به مقر منافقان در عراق جنبه هشداری داشته است. طبیعی است در شرایطی که خشونت در عراق به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد صبر و تحمل مردم این کشور نیز به سر آید؛ چرا که صدمات بسیار زیادی را ناشی از اقدامات تروریستی متحمل می شوند. حدود 25 هزار نفر به دست منافقان در عراق کشته شدند.

وی درباره برخی اخبار که گفته می‌شود حملات به پایگاه منافقان در منطقه کردنشین و اهل سنت صورت گرفته است، گفت: تنفر نسبت به منافقان در میان اهل سنت و کردها در عراق بیشتر است؛ چرا که عمده جنایات در سال 1991 از سوی منافقان در این بخش‌ها صورت گرفته است؛ بنابراین انگیزه برای اقدام علیه منافقان از سوی این دو قوم وجود دارد. رهبران سازمان منافقان باید بدانند که مسئولیت این اقدامات به عهده آنهاست چرا که در مقابل خروج از عراق مقاومت می‌کنند.

وی با انتقاد از برخی اقدامات کشورهایی مثل آمریکا و یا سازمان ملل برای منتسب کردن این گروه تروریستی به گروهی از پناهندگان و یا مشمول کردن این گروه تروریستی در کنوانسیون‌های مربوط به پناهندگان و یا افراد غیرنظامی اظهار کرد: در زمان اشغال عراق از سوی آمریکا سربازان آمریکایی از پایگاه منافقان حمایت می‌کردند و فضا برای ارتباط‌گیری آنها به‌ویژه با بعثی‌ها به شدت فراهم بود. مقامات عراقی همواره تاکید داشتند که پروسه اخراج منافقین از عراق باید به طور کامل انجام شود اما متاسفانه هنوز این پروسه تکمیل نشده است.

هاشمی نژاد گفت: امروز مساله ثبات و امنیت در عراق بسیار پیچیده و چندوجهی است؛ چرا که سازمان ملل در مقام حمایت از پناهندگان نه تروریست‌ها به بحث منافقین وارد شده است. علاوه بر این طرف‌های دیگری هم هستند که در این بحث موثرند.

دبیرکل بنیاد هابیلیان و دبیر کنگره ملی ۱۷۰۰۰ شهید ترور در خصوص تعداد اعضای جدا شده از گروه تروریستی منافقین، گفت: پس از سقوط صدام حدود 700 الی 800 نفر از این افراد به کشور بازگشتند و خیلی از آنها به کشورهای اروپایی و ... به طور انفرادی رفتند که این نشان می‌دهد ساختار این گروه بسیار متزلزل شده است و افراد برای خروج از این سازمان تمایل دارند اما تشکیلات‌شان مانع می شود.

هاشمی‌نژاد با هشدار نسبت به مراقبت از افراد جدا شده از گروه منافقین به مسئولان کشور گفت: نیاز است که دقت کردیم استانداردهای بین‌المللی که دیگر کشورها برای پذیرش این افراد رعایت می‌کنند را در نظر بگیریم. به نظر می‌آید در برخی مقاطع این حساسیت‌ها به خوبی دیده نشده است در عین حال معتقدم جمهورری اسلامی ایران یکی از موفق‌ترین کارنامه‌ها را در مقابله با تروریسم در طی 35 سال گذشته در منطقه و دنیا دارد.

وی گفت: امروز از تمامی کشورهای دنیا حتی اروپا و آمریکا به عضویت گروه‌های تروریستی در آمده‌اند اما هیچ یک از شهروندان ایرانی در این گروه‌ها عضو نیستند و این یکی از بهترین راه‌ها و کمک‌های بزرگ در مبارزه علیه تروریسم است.

انتهای پیام

کد N1026642

وبگردی