آفتاب

عبدالله عبدالله: به تحقق خواسته‌های مشروع معترضان متعهد هستیم

عبدالله عبدالله: به تحقق خواسته‌های مشروع معترضان متعهد هستیم

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان می‌گوید که حکومت به عملی کردن خواسته‌های مشروع معترضان متعهد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان امروز (پنجشنبه) در یک نشست خبری در کابل گفت، راهپیمایی چهارشنبه یک حرکت مردمی بود و از مردم این کشور به خاطر به نمایش گذاشتن همبستگی سپاسگزاری کرد.

عبدالله گفت که تامین امنیت شهروندان به خصوص مردم مناطق مرکزی از خواسته‌های اساسی معترضان روز چهارشنبه بود که دولت تلاش می‌کند آنچه در توان دارد برای تامین امنیت این مناطق انجام دهد.

وی همچنان تاکید کرد که دولت نسبت به سرنوشت گروگان‌ها بی‌توجه نبوده و موضوع گروگان‌گیری همواره یکی از موضوعات مورد بحث در نشست شورای امنیت افغانستان بوده است.

اما عبدالله از حضور شماری از افراد در بین راهپیمایان که به گفته وی قصد خرابکاری داشتند، انتقاد کرد.

وی گفت: "شماری سنگ به همراه داشتند و شیشه‌ها را شکستند. در جایی که هیچ سنگ پیدا نمی‌شود."

وی افزود که حرکت این دسته از معترضان و تلاش آنها برای دست زدن به حرکت‌های فراقانونی سبب شد که در راهپیمایی دیروز شماری زخمی شوند.

روز چهارشنبه هزاران شهروند افغان در کابل با حمل اجساد هفت گروگان سر بریده‌ شده در ولایت زابل، در اعتراض به افزایش ناامنی‌ها و کشته شدن این گروگان‌ها راهپیمایی بزرگی را راه‌اندازی کردند. در جریان این راهپیمایی که تا ساعاتی پس از نیمه شب گذشته ادامه یافت، زمانی که گروهی از معترضان تلاش کردند از دیوارهای امنیتی عبور کرده و وارد محوطه اداره امور در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری شوند، نظامیان افغان دست به شلیک هوایی زدند.

وزارت بهداشت افغانستان تایید کرد که در نتیجه این حادثه هفت تن زخمی شدند. به دنبال راهپیمایی مذکور در شهر کابل، راهپیمایی‌هایی در ولایات زابل، ننگرهار، هرات، بلخ و جوزجان نیز برگزار شده است.

به گفته مقام‌های محلی ولایت زابل در جنوب افغانستان، نیروهای وابسته به گروه موسوم به داعش هفت تن از غیرنظامیانی را که اواخر سال گذشته به گروگان گرفته بودند، روز یکشنبه سر بریدند. اجساد این گروگان‌ها روز سه‌شنبه از ولایت زابل به غزنی و سپس به شهر کابل انتقال یافت. معترضان در کابل خواسته‌هایی را مطرح کرده‌ بودند که "عملیات گسترده پاکسازی برای دستگیری گروگانگیران و قاتلان مسافران در زابل" و "تشکیل قول اردوی (سپاه) فعال و مجهز با ۴ فرقه (لشکر)" از آن جمله است.

دفن اجساد گروگان‌ها در یک تپه در کابل و نام‌گذاری این تپه به احترام این کشته‌شدگان یکی دیگر از خواسته‌ها بود. اما گفته می‌شود به خواست خانواده کشته‌شدگان قرار است اجساد این گروگان‌ها به ولایت غزنی انتقال داده شده در محل زندگی‌شان دفن شود.

انتهای پیام

کد N1026629

وبگردی