آفتاب
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

رفع نیازهای افراد مقدم بر نصیحت آنان است

رفع نیازهای افراد مقدم بر نصیحت آنان است

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ابتدا باید نیازهای افراد پاسخ داده شده و سپس هدایت صورت پذیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا جواهری ظهر امروز 21 آبان ماه در نشستی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر که در ساختمان جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: اثربخشی و نتیجه گرفتن از امر به معروف تنها با شناخت روش‌های آن شدنی است و باعث حل شدن مشکلات جامعه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تقویت اراده عامر به معروف بسیار مهم است، اظهار کرد: هنگامی که اراده فردی برای امر به معروف تقویت شود باعث نشاط و جلوگیری از ناامیدی او شده و دلیل کسانی که احساس بی‌اثری در امر به معروف می‌کنند؛ استفاده از روش‌های نادرست امر به معروف است.

جواهری با اشاره به اینکه الگوسازی و شناخت فرهنگ بسیار ضروری است، گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر با روش‌های صحیح انجام شود، الگویی برای دیگران بوده و کاهش ضرر و آسیب‌های اجتماعی نیز از این طریق اتفاق می‌افتد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه عنوان کرد: در بررسی ابعاد مصادیق امر به معروف و نهی از منکر متوجه می‌شویم که گاهی خود عامر به معروف به دلیل نداشتن شناخت از روش‌های صحیح دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر اصلاح جامعه است، عنوان کرد: باید این هدف با روش‌های زیبا همراه شود تا باعث جذب انسان‌های بدون مذهب شود چراکه دین‌دار کردن افراد با زور شدنی نیست.

جواهری با اشاره به اینکه مخاطب‌شناسی و توانمندکردن افراد در برقراری ارتباط موثر برای به ثمر نشستن امر به معروف و نهی از منکر ضروری است، افزود: گفتگوی سودمند با مردم در رده‌های سنی مختلف و همچنین زمان‌شناسی، مکان‌شناسی و فرصت‌طلبی در میزان موفقیت امر به معروف و نهی ازمنکر تاثیر دارد.

وی در خصوص سایر ضرورت‌های امر به معروف و نهی از منکر نیز گفت: سهولت و سرعت بخشیدن برای دست‌یابی به هدف، کاهش هزینه‌های مختلف مالی و برخورداری از حمایت و پشتیبانی مردم از جمله ضرورت‌های مورد تاکید امر به معروف و نهی از منکر است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه روش عملی در جذب افراد بسیار تاثیرگذار است، گفت: با زبان بدن و گویش رفتاری باید بتوانیم افراد را بدون حرف زدن دعوت کرده و خود را جای مخاطب بگذاریم.

جواهری با اشاره به اینکه کار بدون تفکر ارزشی ندارد، خاطرنشان کرد: نرمی و مهربانی به هنگام امر به معروف و نهی از منکر با هدف اصلاح جامعه و نه خودنمایی و غرور مورد تاکید عامران به معروف است.

وی با تاکید بر اینکه الگو و مدل‌سازی در بین اقشار مرجع جامعه برای مخاطبان سنین مختلف ضروری است، عنوان کرد: بشر همواره نیازمند الگو بوده و وقت‌گذاری با توجه به تاثیرات منفی که ساعت‌ها در سطح جامعه بر افراد اثر می‌گذارد، مهم است.

انتهای پیام

کد N1026496

وبگردی