آفتاب
/صداقت؛ اعتماد و اعتبار/

دواتگری:‌ گسترش روابط ایران و اروپا، آمریکا را در انزوا قرار می‌دهد

دواتگری:‌ گسترش روابط ایران و اروپا، آمریکا را در انزوا قرار می‌دهد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به علاقمندی ایران و اروپا برای گسترش روابط دو جانبه گفت که در صورت تحقق این امر حتی اگر آمریکا قصد عقب نشینی از برجام را داشته باشد اروپا ، آمریکا را در تحریم‌های جدید علیه ایران همراهی نمی‌کند.

مهدی دواتگری با حضور در غرفه‌ی ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار کرد: این نگرانی وجود دارد که با پایان دوره‌ ریاست جمهوری اوباما دولت بعدی این کشور پایبند به برجام نباشد اگرچه بر اساس قطعنامه شورای امنیت آمریکا به عنوان عضوی از سازمان ملل باید به این توافق بین‌المللی پایبند باشد. اما حتی در بدبینانه ترین حالت که دولت بعدی آمریکا برجام را نپذیرد ما شاهد انزوای آمریکا درخصوص روابط اروپا با ایران خواهیم بود.

این نماینده مجلس با اشاره به علاقمندی اروپا برای سرمایه گذاری در ایران تصریح کرد: یکی از دلایلی که اروپا در گذشته آمریکا را در بحث تحریم‌ها همراهی کرده سردی روابط و عدم سرمایه گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران بوده است اما تردیدی نیست که سیاست تجاری ایران در خصوص اروپا و مشارکت اروپاییان در سرمایه گذاری کشور یک ظرفیت مناسب سیاسی است.

وی ادامه داد: چنانچه آمریکا بخواهد در موضوع برجام عقب نشینی کند و یا به هر دلیلی از اجرای آن سر باز زند و یا بخواهد تحریم‌های جدیدی اعمال کند بدون تردید اتحادیه اروپا، آمریکا را در تحریم‌های جدید همراهی نخواهد کرد و این پیروزی بزرگی برای ایران به شمارمی‌آید؛ لذا برای این که آمریکا را وادار کنیم به برجام پایبند باشد و این کشور را در انزوا قرار دهیم که تحریم جدیدی اعمال نکند چاره‌ای جز این نداریم که با دقت و حساسیت زمینه مشارکت سرمایه گذاران اروپایی و آسیای شرقی را در کشور فراهم کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شرایط پسا تحریم را دارای فرصت و تهدیدات توامان دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم در این شرایط اقتصاد مقاومتی را مد نظر قرار دهیم باید یک انضباط مالی داشته باشیم. نرخ بیکاری را به ده درصد کاهش دهیم و میزان صادرات کشور را افزایش دهیم. زیرا آنچه در شرایط پسا تحریم جای نگرانی دارد این است که بیش از صادرات به سمت واردات بریم که این تهدید بزرگی برای ما خواهد بود.

دواتگری در پایان گفت که دولت باید در آستانه رفع تحریم‌ها برنامه مدونی برای حمایت از تولید ، خروج از رکود و توجه به صادرات داشته باشد تا بتوانیم رشد اقتصادی مطلوبی را شاهد باشیم.

انتهای پیام

کد N1026297

وبگردی