آفتاب

نصرالله: شکست حصر«کویرس» پیامی به آمریکا مبنی بر شکست گزینه نظامی است

نصرالله: شکست حصر«کویرس» پیامی به آمریکا مبنی بر شکست گزینه نظامی است

دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت روز شهید در سخنانی با اشاره موفقیت ارتش سوریه در شکست حصر 3 ساله فرودگاه کویرس در حومه جنوبی حلب تاکید کرد که این موفقیت پیامی است به آمریکا مبنی بر اینکه گزینه نظامی در سوریه شکست خورده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید حسن نصرالله دبیر حزب الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت روز شهید در مجتمع سید الشهداء واقع در حومه جنوبی بیروت برگزار شد: صحبت‌های من دو بخش ایراد می شود: بخش اول مربوط به روز شهید و همین مناسبت امروز است و بخش دوم آن، مربوط به آخرین تحولات منطقه است.‎

نصرالله در این سخنرانی که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی المنار و در مناطق النبطیه، صور، بعلبک و الهرمل پخش می‌شد گفت: احمد قصیر در سال 1982 در چنین روزی ساختمان نظامیان رژیم صهیونیستی را در صور منفجر کرد‬‎ در این ساختمان شماری از صهیونیست‌ها و فرماندهان عالی رتبه حضور داشتند‬‎. در این عملیات 141 نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند‬و 10 نفر ناپدید شدند که همگی از افسران و نظامیان ارشد رژیم صهیونیستی بودند‬‎ اسرائیل آن روز را روز فاجعه بزرگ خود نامید‬‎. از سال 1982 تا به امروز عملیات شهادت طلبانه احمد قصیر یکی از بزرگترین عملیات‌هایی است که بر ضد صهیونیست ها انجام شده است‬.

احمد قصیر آغازگر دوران شهادت طلبان بزرگ است

نصرالله افزود: ما از آن روز شهید احمد قصیر را امیر شهدای مقاومت نامیدیم؛ چرا که بزرگ شهدا کسی است که در برابر دشمن رویارو حاضر می شود و با آنها مبارزه می‌کند‬‎ و به همین دلیل ما امروز را روز شهدای مقاومت حزب الله نامیدیم‬‎. آن عملیات نخستین عملیات شهادت طلبانه تاریخ مقاومت بود‬‎. اکنون 33 سال از آن روز گذشته است و من همواره تاکید می‌کنم که آن عملیات بزرگترین عملیات بر ضد اسرائیل است و احمد قصیر آغازگر دوران شهادت طلبان بزرگ است‬‎. ما این روز را روز تمام شهدا از شهید سید عباس موسوی رهبر مقاومت گرفته تا راغب حرب و عماد مغنیه و تمام شهدای علما و کادر و فرماندهان مقاومت می‌دانیم‬‎ و همچنان عزیزانی به این قافله شهدا می پیوندند‬.

سید حسن نصرالله با تبریک به شهدای مقاومت گفت: شهدا با شهادتشان از این دنیا و این زندان دنیای فانی رهایی یافتند و به سوی زندگی جاودانه آخرت رهسپار و عازم بهشت جاودانه شدند آنها از این زندان رفتند و به زندگی در جوار الله ملحق شدند‬‎. جایی که در آن امنیت و آسایش و سعادت است آنها با شهادتشان، زندگی را نیرومندتر و با اهمیت تر کردند‬‎. زندگی در آخرت، زندگی واقعی است و زندگی در این دنیا، بازیچه‌ای بیش نیست‬.

باید همیشه به یاد داشته باشیم شهدا برای ما چه کرده‌اند

نصرالله با تجلیل از مقام شامخ شهدا افزود: از شهدا به خاطر هر آنچه تقدیم امت و مردم کردند، تجلیل می‌کنیم و این خدمتی در جهت کسانی بود که قدر نعمت را می‌دانند و ارزش آن را درک می‌کنند که این مردم صاحب این نعمت را شاکر هستند و پروردگار متعال خود اراده کرده است تا برخی از مخلوقاتش این توان را داشته باشند تا این نعمت را به مردم ارزانی کنند‬‎. باید همواره به یاد داشته باشیم که شهدا چه چیزی را به ما ارزانی داشته‌اند و برای آینده ما چه کرده‌اند.‬‎ برخی از مردم گمان می‌کنند که ما بر آنها منت می‌گذاریم اما باید بدانند که همه ما مدیون همه شهدا هستیم از این رو به خاطر این جانفشانی‌هایشان باید از آنها تشکر کنیم‬.

به برکت خون شهدا امروز لبنان از هر خطری در امان است

سید حسن نصرالله با اشاره به نقش خون شهدا در امنیت و ثبات امروز در لبنان گفت: زمانی که درباره دوران پیروزی‌ها سخن می‌گوییم این دوران حاصل برکت خون پاک شهداست شهدای مقاومت و ارتش لبنان و ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت فلسطینی، شهدا همه چیز را تقدیم ما کردند‬‎. بزرگترین چیزی که می‌تواند یک انسان تقدیم کند، شهدا آن را به ما هدیه کردند، این پیروزی‌ها، پیروزی‌های شهداست‬‎. و در سایه دستاوردهای آنهاست که امروز ما چنین زندگی می‌‌کنیم زمانی که به تحولات خارجی نگاه می‌کنیم و به نتایج محسوس آن توجه می‌کنیم، می‌نگریم که سرزمین ما به ما بازگشته است‬‎. آن هم بدون هیچ قید و شرطی پس از سال‌های طولانی اشغالگری به ما بازگشته است اسرای ما از زندان‌ها آزاد شدند و امنیت به ویژه در جنوب لبنان به دلیل معادله بازدارنده در برابر تکفیری ها حاصل شده است اکنون لبنان از هر خطری مصون و در امان است آن هم به برکت جانفشانی‌های شهدا‬.

خون شهدا روحیه مقاومت و کرامت را در ملت ما دمیده است

نصرالله همچنین با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای خون شهدا برای امت ما، این انگیزه‌ای است که در ملت به وجود آمده، روحیه جهادی و مقاومت و عزت و کرامت در ملت ما دمیده شده است‬‎ گفت: این ملت دیگر ذلت و خواری و کاهلی را کنار گذاشته است. اکنون یک خیزش معنوی و روحی در ملت به وجود آمده است‬‎ آنچه حاصل شده است همه به برکت خون شهداست که روحیه جوانان را زنده کرده است و تضمینی برای ثبات در راه مقامت و جهاد برای آزادی سرزمین و مقدسات ارائه داده است‬‎ و رویای استقلال و حفظ تمامیت ارضی و آزادی محقق شده است‬.

از ابتدای مقاومت، «شهادت طلبی»، سلاح نیرومند ما بوده است

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه این تحول در خانواده و در محیط اجتماعی عمومی هرگز از طریق سخنان و موعظه محقق نمی‌شد تاکید کرد: تنها خون شهدا بود که بزرگترین و نیرومندترین انگیزه را برای بیداری و آماده کردن اراده‌ها به وجود آورده است‬‎. از همان ابتدای مقاومت، روحیه جهادی و شهادت طلبی، سلاح نیرومند ما در برابر دشمن بود‬‎ این در حالی است که آمریکا به صورت فراگیر و همه جانبه از اندوخته نظامی اسرائیل حمایت می‌کند. اگر می‌خواستیم بنشینیم و منتظر رسیدن امکانات برای برقراری توازن راهبردی در برابر این دشمن می‌بودیم هرگز چنین مقاومت و چنین دستاوردهایی را نمی‌داشتیم‬‎ و در آن صورت این دشمن بر همه چیز سلطه می‌یافت و سلطه خود را مستحکم‌تر می‌کرد، چنین مسئله‌ای درباره فلسطین هم صدق می‌کند‬.

روحیه شهادت طلبی بار دیگر مسئله الاقصی را مطرح کرده است

روحیه شهادت طلبی بار دیگر مسئله الاقصی و مقدسات را مطرح کرده است هم اکنون، رژیم صهیونیستی، ملت فلسطین را محاصره می‌کند و غزه را از کرانه باختری جدا کرده و کرانه باختری را از اراضی 1948 دور کرده است و از این طریق مانع رسیدن سلاح و اندوخته نظامی به فلسطینی‌ها می‌شود‬‎ و از این طریق همچنین تلاش می‌کند تا با اقدامات امنیتی، گروه های فلسطینی را زیر نظر داشته و شبکه های جهادی را متلاشی کند‬‎. اما اسرائیل هرگز نمی تواند اشخاص را محاصره کند و نمی تواند مانع رسیدن چاقو به دست یک مرد یا یک زن فلسطینی شود و مانع شکل گیری این رویارویی شود‬‎.

آنچه ما طی روزهای اخیر شاهدش بودیم باعث عزت و افتخار همگان شد. آن صحنه نشان می‌داد که یک دختر فلسطینی با آرامش و ثبات کامل، و با وجود دانستن سرنوشتی که در انتظار اوست، چاقویی را از داخل کیفش خارج می کند و با آن چاقو به صهیونیستی حمله کرد‬. باید مردان این امت به این اقدام افتخار کنند و به خود ببالند، این روحیه جهادی در واقع مسئولیت ما برای محافظت از مقاومت است‬‎.

صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند روحیه مقاومت را نابود کنند

سید حسن نصرالله تاکید کرد که صهیونیست‌ها ده‌ها سال تلاش کرده‌اند تا این روحیه مقاومت را نابود کنند یا اینکه آن را بخشکانند هم اکنون جنگ‌هایی آغاز می‌شود و میلیون‌ها دلار برای آنها به اذعان آمریکایی‌ها و مزدورانشان هزینه می‌شود.‬‎ همه این پول‌ها با هدف ایجاد تردید و روحیه پست شمردن و به مسخره گرفتن وانکار وجود مقاومت و از بین بردن انگیزه در مجاهدان خرج می شود هدف از این هجمه، غلبه بر روحیه مقاومت است‬‎. اگر نتوانند بر این روحیه چیره شوند، دیگر موشک هایشان به درد هیچ کاری نخواهد خورد ‬‎باید در برابر این نوع هجمه بایستیم هجمه ای که به صورت شبانه روزی فعال است و باید تلاش کنیم که در برابر دشمنان بایستیم و بخشی از امتی باشیم که برای بازپس گیری مقدسات خود تلاش می‌کند همچنین نباید فراموش کنیم که از این روحیه محافظت کنیم‬‎. ما اکنون یقین و ایمان داریم که می‌توانیم از این روحیه مقاومت و ایستادگی محافظت کنیم و آن را پیشرفته‌تر کنیم‬.

وی تاکید کرد: ما اکنون یقین و ایمان داریم که می‌توانیم از این روحیه مقاومت و ایستادگی محافظت کنیم و آن را پیشرفته‌تر کنیم‬‎. این ادامه مقاومت، و پیشبرد در چگونگی حرکت مقاومت از جمله دستاوردهای خون شهدا به شمار می‌رود‬‎. با همین انگیزه ما می‌توانیم به جلو پیش رویم واین گونه است که می‌توانیم دستان گره کرده خود را که سلاح در آن جای گرفته بلند کنیم‬‎.

تا زمانی که در امت چنین شهدایی داری اجازه نداریم از هیچ تهدیدی بترسیم

نصرالله در ادامه تاکید کرد یکی از نمادهای برجسته این روحیه،‌ خانواده های شهدا هستند کسانی که با تقدیم شهدای خود در این راه، خود به انگیزه تبدیل می‌شوند‬‎. این روحیه‌ای که نزد خانواده های شهدا می‌بینیم و این حالت انسانی‌ که در آنها به وجود می‌آید همه از برکات خون شهداست که آثارش را در این خانواده ها و محیط اطرافشان می‌بینیم‬‎. ما از خانواده شهدا چیزی جز صبر و بردباری و ایستادگی و رضایت و شکر پروردگار نمی‌بینیم؛ چرا که آنها را برگزید تا صاحب افتخار و عزت باشند‬‎. آنها عزم خود را برای ادامه این مسیر و برای جانفشانی‌های بیشتر جزم کرده‌‌اند‬‎. آنچه امروز از خانواده‌های شهدا می‌بینیم صداقت کامل در کردار و گفتارشان است‬‎. زمانی که در کشورمان و در بین امت ما چنین خانواده‌ شهدایی را داریم دیگر اجازه نداریم از هیچ تهدید و چالشی بترسیم‬‎. و نباید درباره آینده احساس نگرانی داشته باشیم‬.

سید حسن نصرالله با اشاره به افتخار امت اسلامی به خانواده های شهدا تاکید کرد: تا زمانی که ملتی زنده و برخوردار از چنین مردان زنده‌ای هستیم به جلو پیش خواهیم رفت و برای آینده عزمی قوی تر و نیرویی پرتوان تر و اطمینان بیشتر خواهیم داشت‬‎. آنها انتظار دارند امت ما به لبه یاس و ناامیدی نزدیک شوند آنها می‌خواهند تا ما مقدسات را فراموش کنیم و می‌خواهند ما به سمت دریا فرار کنیم و به این مهاجرت کشنده دست بزنیم‬‎. آنها می‌خواهند که ما به یک احساس گمراهی برسیم اما تا زمانی که این چنین زندگی می کنیم و از چنین افراد زنده ای برخورداریم نباید اجازه دهیم ناامیدی در ما رخنه کند‬‎. در بخش مربوط به اوضاع کلی، در راستای سفر نتانیاهو به کاخ سفید، می بینیم که موضع آمریکایی‌ها هنوز به صورت سرسختانه به سود اسرائیلی‌ها است و هنوز متعهد به تامین منافع اسرائیل هستند‬.

«تحولات منطقه»

سیاست آمریکا در برابر اسرائیل حمایت مطلق است

نصرالله در بخش دوم سخنان خود با اشاره به سفر نتانیاهو به آمریکا گفت: آمریکایی‌ها هرگز از هیچ یک از همپیمانان و دوستانشان بازخواست نمی‌کنند و در مقابل می‌بینیم در برابر قتل و کشتار و سرکوبی که اسرائیلی ها علیه ملت فلسطین اعمال می‌کنند، آمریکایی‌ها ضمن سرپوش گذاشتن بر این مسائل، آن را برای اسرائیل دفاع از خود توصیف می‌کنند‬‎. به کسانی که هنوز به آمریکا امید دارند چنین می‌گویم در قبال اسرائیل، آمریکایی‌ها هیچ خصومت شخصی لحاظ نمی‌کنند، نه حزب جمهوری ‌خواه و نه حزب دموکرات، هیچ کدام از اسرائیل چشم پوشی نمی‌کنند و آمریکا سیاست خود در قبال تل آویو، حمایت مطلق است‬‎.کاخ سفید اعلام کرد که اوباما قرار است با نتانیاهو درباره مسئله حزب الله مذاکره کند ما احساس بزرگی می‌کنیم زمانی که می بینیم شیطان بزرگ و مزدورانش گرد هم می‌نشینند و معتقدند که اماکنی در این منطقه بر ضد پروژه آنها تهدیدی به شمار می‌آید‬‎ و ما را مانعی در برابر مسیرشان می‌دانند.‬‎

وی با اشاره به اینکه دشمنان هم اکنون می‌خواهند بررسی کنند که چگونه با حزب الله مقابله کنند، گفت: این خود یک گواه جدید بر این مسئله است که ما در مسیر صحیح قرار گرفته‌ایم‬‎؛ زیرا زمانی که آمریکا ما را ستایش کند باید بدانیم که ما در مسیر اشتباه قرار گرفته‌ایم‬‎؛ زیرا جایگاه ما اکنون در این مرحله جایگاه تاثیرگذار واقعی بر معادلات منطقه‌ای است‬‎.

خطر جنگ علیه لبنان به قوت خود باقی است

خطرجنگ نظامی هنوز بر ضد لبنان به قوت خود باقی است و ما هرگز چنین مسئله‌ای را بعید نمی‌دانیم در هر مکان و زمانی ممکن است این جنگ رخ دهد‬‎. خطر جنگ همچنان وجود دارد ولی ما در حال حاضر آن را بعید می‌دانیم‬‎. آنها به جنگ نرم خود ادامه خواهند داد و به اتهاماتشان بر ضد ما و مسئله مواد مخدر و پولشویی ادامه می‌دهند، آنها به فشارهای اقتصادی بر ضد هر کسی که گمان کنند می تواند به زیربنای حزب الله کمک مالی کند ادامه خواهند داد آنها بهترین فرماندهان ما را کشتند و جنگ نرمشان از ده‌ها سال قبل آغاز کردند این مسئله ما را به هوشیاری وا می دارد‬.

شکست حصر کویرس پیامی به آمریکا مبنی بر شکست گزینه نظامی است

وی خطاب به تمام کسانی که در لبنان یا در خارج از لبنان حضور دارند و به شرکای اوباماو نتانیاهو گفت: در سوریه و یمن، روز به روز آمریکا مطمئن تر می‌شود قادر نیست سرنوشت و معادله نبرد را به نفع خود تمام کند‬‎. این مسئله را واقعیت‌های میدانی و ایستادگی‌هایی که در آن صورت می‌گیرد برای ما ثابت کرده است‬‎.

آنچه دیروز در حلب روی داد، و منظور من حومه جنوبی آن و شکست محاصره فرودگاه کویرس است مسئله بسیار مهم و تاثیرگذار است افسرانی در این فرودگاه از سه سال قبل محاصره بودند اما آنها به مقاومت و ایستادگی خود تا شکست حلقه محاصره ادامه دادند این امر خود دلیل واضح برای اراده نبرد و پایداری و ثبات است. پاسخ محکم به تمام کسانی است که معتقدند ارتش سوریه شکست خورده است‬‎. این عملیات ویژه که بعد از عبور از ده‌ها کیلومتر اراضی مین گذاری شده حاصل شد نشان از عزم و تصمیم ارتش سوریه دارد این رویداد میدانی به مثابه پیامی برای آمریکاست که بداند گزینه نظامی شکست خورده است‬‎ و باید به سمت راه حل سیاسی واقعی بدون قید و شرط روی آورد‬‎.

اوضاع شکننده داخلی لبنان بسیار خطرناک است

نصرالله با اشاره به مسائل داخلی لبنان تاکید کرد: در بخش مربوط به لبنان، من واقعا برای اوضاعی که ما به آن رسیده‌ایم متاسفم وضعیت کنونی، در واقع فرار از مسئولیت است‬.هم اکنون، تهمت ها را به یکدیگر نسبت می‌دهند و یکدیگر را به مسائلی متهم می‌کنند اما مسئله‌ای که بسیار خطرناک است،‌ا ین است که کشور و دولت و جامعه لبنان، بسیار شکننده هستند به گونه ای که وقتی بر سر یک موضوع به اختلاف نظر می‌رسیم احساس می کنیم که گویی قرار است کشور از هم بپاشد‬‎ و همچنین ترکیب جامعه لبنان برهم بخورد از این رو تحلیلگران، ظاهر می‌شوند و می‌گویند که ائتلاف‌ها شکست خورده است‬‎ و قانون اساسی را هم متاسفانه هر کسی بر اساس میل و مراد خود تفسیر می‌کند روزهایی که سپری شد روزهایی بسیار دشوار بود اما گشایش نزدیک است‬‎.

سید حسن نصرالله افزود دعوتی صورت گرفته است برای برگزاری جلسه پارلمان؛ چرا که اوضاع کشور نابسامان است و برگزاری چنین جلسه ای برای بررسی اوضاع کشور مسئله‌ای مهم است‬‎. برخی اعلام کرده‌اند که پارلمان اجازه ندارد فعالیت خود را بدون حضور رئیس جمهور از سربگیرد‬‎ و گروهی دیگر گفتند که طبیعی نیست که پارلمان در صورت نبود رئیس جمهور جلسه ای داشته باشد اما اگر با هدف بازنگری در تعیین رئیس جمهور باشد مانعی ندارد‬‎ و گروه سوم هم معتقدند پارلمان یک نهاد مستقل است اما سئوال من این است که حق با کدام از این سه گروه است مسئله و داستان یک بحث اندیشه ای نیست بلکه دیدگاهی است که باید بر اساس آن موضعی تعیین شود‬‎. برخی معتقدند و می گویند که منشور(آیین نامه) نادرست است و باید رای گیری با نسبت 50 به علاوه یک برگزار شود.

نصرالله افزود: گروه دیگر معتقدند که این جلسه در صورت عدم حضور یکی از گروه‌ها معتبر نیست‬‎ و در روزهای گذشته، سخن جدیدی شنیده شد که می‌گوید‬‎ و حضور نمایندگانی که نماینده هیچ طایفه ای نیستند چه کسی می خواهد این مسئله را تبیین کند از این رو نظرات مختلف است برخی معتقدند که رئیس جمهور باید قانون اساسی را تفسیر کند و برخی معتقدند پارلمان باید این مسئله را انجام دهد‬‎.

استفاده از راه‌حل‌های موقت در لبنان دیگر نتیجه‌بخش نیست

وی در خصوص جلسه پارلمان این کشور گفت: درباره نشست پارلمان، ما هم به آن دعوت شدیم تا در مذاکرات و رایزنی ها برای رسیدن به بهترین راه حل برای کشور مشارکت کنیم ما هم خواستار مشارکت همگان در این جلسه هستیم اگرچه در گذشته نزدیک بود تمام مشکلات ما حل شود در این باره باید بگویم ژنرال میشل عون هم اعلام کرده است به نمایندگی فراکسیون تغییر واصلاح در این جلسه شرکت خواهد کرد‬‎. از این رو از تمام کسانی که در این باره مسئولانه تلاش کردند تشکر می‌کنم‬‎. با توجه به این تجربه و اوضاعی که به آن رسیده‌ایم از این رو به نظر می‌رسد که استفاده از قرص‌های آرام‌بخش (راه حل‌های موقت )دیگر نتیجه بخش نیست‬.

نصراله همچنین با اشاره به مسئله بحران زباله در این کشور گفت: درباره مسئله زباله‌ها هم همه باید به وظیفه خود عمل کنند و نباید یکدیگر را به چیزی متهم کنند نباید به این نتیجه برسیم و بگوییم که ما لبنانی ها از دولت و احزاب و ملت گرفته تا همگان نتوانسته ایم مشکل زباله ها را حل کنیم همچنین در نشست ظهر امروز به موضوع سمت و انتصابات نظامی و مهاجرت و بیکاری و خلاء ریاست جمهوری و نخست وزیری و پارلمانی که معطل مانده،‌ پرداخته شد‬‎. بررسی این مسئله خیلی دشوار است و به نتیجه نرسیده است از این رو به برکت خون شهدا خواستار حل و فصل سیاسی فراگیر این مشکلات در سطح ملی هستیم‬‎.

برای حل مشکلات لبنان نباید منتظر خارج بمانیم

نصرالله با اشاره به ضرورت تلاش گروه‌های مختلف این کشور و مشارکت در حل مشکلات داخلی لبنان گفت: قانون انتخابات عامل اساسی در تجدید ساختار قدرت است البته این موضوع به این سادگی‌ها هم نیست و نیازمند بررسی حقیقی و جدی است و ما آمادگی آن را اعلام می‌کنیم که تمام مسائل اساسی را در یک سبد واحد ارائه کنیم و یک راه حل فراگیری برای منافع کشور به دست آوریم و نباید منتظر خارج بمانیم‬ و حتی نباید منتظر تحولات داخلی باشیم؛ چراکه این طرز فکر اشتباهی بزرگ است‬‎. ما برای ورود به گفت‌وگوها برای رسیدن به راه حل سیاسی واقعی اعلام آمادگی می‌کنیم ما در حزب الله به مسئولیت پذیری و انجام مسئولیت‌ها در کنار ارتش و ملت ادامه می دهیم و این قبول مسئولیت شامل جنوب لبنان و در طول مرزهای شرقی کشور است و در داخل لبنان تمام سعی خود را برای همکاری جهت آبادانی کشور و ایجاد میهنی در سطح و در خور ملت و در شان جانفشانی های شهدا به کار خواهیم گرفت‬.

4949

کد N1025931

وبگردی