آفتاب
قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به اختلالات روانی از خدمات درمانی استفاده نمی‌کنند

بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به اختلالات روانی از خدمات درمانی استفاده نمی‌کنند

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقد است، بیماری‌های امروزی در پی زندگی ماشینی، تغییر تمدن، پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان‌ شرقی، مجید کارآموز در همایش "کمپین پیشگیری از اضطراب، خشم و افسردگی در مرکز بهداشت استان اظهار کرد: در گذشته بیماری‌های واگیردار مردم را از پای درمی‌آورد که با ایجاد شبکه‌های بهداشت و درمان، ارائه خدمات علوم پزشکی و افزایش سواد مردم توانستیم با این دسته از بیماری‌ها مقابله کرده و در زمینه مبارزه با بیماری‌های واگیردار به عنوان یک الگو در سطح جهانی مطرح شویم.

وی افزود: امروزه با بیماری‌های غیر واگیردار همچون سرطان، انواع سکته، دیابت، فشار خون، افسردگی و ... مواجه هستیم که ریشه در نوع رفتار مردم دارد که مقابله با این بیماری‌ها بسیار سخت است، چرا که نمی‌توان به یک روزه عادت چندین ساله همچون اعتیاد، کم تحرکی، استفاده از نمک زیاد در غذاها و ... را تغییر دهیم، همچنین این امکان وجود دارد که برنامه ما برای اصلاح این نوع بیماری‌ها پاسخ لازم را ندهد.

وی بر این باور است که افزایش سلامت جامعه در گرو بالا بردن سواد بهداشتی و بینش مردم است کار آموز با بیان اینکه اصلاح بیماری روانی بسیار سخت‌تر از دیگر بیماری‌هاست، گفت: تاثیر گذاشتن روی بیماری‌های روانی علم می خواهد.

وی با بیان اینکه طبق آمار طرح پیمایش ملی در سال ۹۰، حدود ۲۳.۶ درصد افراد ۱۶ تا ۶۰ ساله یک یا چند اختلال روانی دارند، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلات روان شناختی اختلالات روانپزشکی افسردگی، اضطراب، ناسازگاری و ... است.

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند، اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۹۰ هر بیمار روانی ۷۶۴ هزار تومان برای خانواده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای جامعه بار مالی دارد.

کارآموز با اشاره به برنامه توسعه چهارم و پنجم کشور، گفت: در این برنامه‌ها به بهداشت روانی اشاره شده بود که متاسفانه به خوبی این برنامه‌ها اجرا نشدند.

وی افزود: اکنون در سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی، پنج هسته‌ی کلیدی برای ارتقاء سلامت جامعه، تعریف شده است که در این راستا تاکنون پنج کمپین حذف نمکدان از سر سفره‌ها، کمپین استفاده از لبنیات، کمپین سیگار نکشیدن در جمع خانواده، کمپین افزایش تحرک و کمپین پیشگیری از استرس و افسردگی را برگزار کرده‌ایم.

کارآموز تاکید کرد: اعضاء هر یک از کمپین‌ها باید ابتدا اصلاح را از خود آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، این برنامه با حضور رابطان سلامت تمامی ادارات استان برگزار شد.

انتهای پیام

کد N1025683

وبگردی