آفتاب

اجرایی شدن قرارداد همکاری هسته‌ای آمریکا و چین

اجرایی شدن قرارداد همکاری هسته‌ای آمریکا و چین

قرارداد جدید همکاری هسته‌ای آمریکا و چین در مورد شکل‌دهی به همکاری‌های هسته‌ای دو طرف و تجارت و تبادل هسته‌ای وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شینهوا، این در حالی است که قرارداد همکاری هسته‌ای پیشین دو طرف از اواخر سال جاری باطل می‌شد.

قراردادهای همکاری هسته‌ای آمریکا که معروف به قراردادهای 123 هستند به دلیل بند 123 قانون انرژی اتمی آمریکا به این نام خوانده می‌شوند که در سال 1954 برای تجارت فن‌آوری و مواد هسته‌ای میان آمریکا و هر کشور دیگری تصویب شد. این قراردادها شامل یک چارچوب جامع برای همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز و هم‌چنین تبادل مواد، ‌تجهیزات (مثل راکتورهای هسته‌ای‌) ترکیبات، اطلاعات و فن‌آوری هسته‌ای برای تحقیق و تولید انرژی هسته‌ای است.

باراک اوباما طرح تمدید قرارداد همکاری هسته‌ای با چین در ماه آوریل را تصویب کرد و آن را برای بررسی 90 روزه به کنگره آمریکا ارسال کرد.

هم اکنون پس از برگزاری جلسات متعدد کمیته روابط خارجی سنا و بررسی این قرارداد طی 90 روز این قرارداد وارد فاز اجرایی شده است. قرارداد کنونی همکاری هسته‌ای میان آمریکا و چین از سال 1985 اجرایی شده است که زمان آن 30 ساله است.

صنعت هسته‌ای آمریکا، از طریق موسسه انرژی اتمی این کشور (NEI) در طول بررسی 90 روزه این قرارداد در کنگره،‌ از نمایندگان خواستند تا این طرح را به تصویب برسانند.

دنیل لیپ من، معاون موسسه انرژی هسته‌ای آمریکا با استقبال از اجرایی شدن این طرح از آغاز سال 2016 در این باره گفت: سود مستقیم اقتصادی این قرارداد برای آمریکا تا سال 2040 بین 70 تا 204 میلیارد دلار خواهد بود.

چین هم‌اکنون در حال ساخت 22 راکتور هسته‌ای است و هم‌چنین برنامه ساخت چندین راکتور دیگر را نیز در دستور کار خود دارد.

بنابر اعلام موسسه انرژی اتمی، آمریکا (NEI) نخستین راکتور هسته‌ای AP-1000 چین که توسط شرکت هسته‌ای وستینگ هاوس آمریکا تولید شده‌ قرار است فعالیت خود را از سال دیگر آغاز کند و هم‌چنین قرار است 13 راکتور هسته‌ای دیگر از این مدل تا سال 2017 فعالیت خود را آغاز کنند.

او هم‌چنین گفت:‌ توسعه و ادامه روابط آمریکا و چین درزمینه تبادل مواد، تجهیزات و فن‌آوری هسته‌ای باعث افزایش امنیت هسته‌ای جهان نیز می‌شود.

انتهای پیام

کد N1025479

وبگردی