آفتاب

نشنال اینترست: اس - 300،‌کابوس اسراییل

نشنال اینترست: اس - 300،‌کابوس اسراییل

یک نشریه آمریکایی دستیابی ایران به سامانه دفاعی اس -300 را کابوس رژیم صهیونیستی دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ماهنامه نشنال اینترست، ایران و روسیه به یک توافق جدید برای تحویل سامانه دفاعی موشکی اس - 300 دست یافتند که یک سامانه بسیار پیشرفته محسوب می‌شود.

بر اساس این قرارداد، روسیه نسخه‌ای از این سامانه موشکی زمین به هوای قدرتمند را در اختیار تهران قرار می‌دهد، هر چند هنوز مشخص نیست که قرار است کدامیک از انواع اس - 300 و چه تعداد از آن را به ایران بفروشد. مقامات روس می‌گویند که این قرارداد را امضا کرده‌اند و به زودی اجرایی می‌شود.

ایران و روسیه در سال 2007 بر سر قراردادی برای تحویل پنج سامانه اس - 300 به تهران به توافق رسیدند که ارزشی بالغ بر 800 میلیارد دلار داشت اما مسکو در سال 2011 به این بهانه که این قرارداد نقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل است، اجرای آن را متوقف کرد. بنابراین ایران از شرکت روسی سازنده این سامانه دفاعی به دلیل اجرای نکردن توافق در یک دادگاه بین‌المللی شکایت کرد.

سرگئی چمزوف، مدیرعامل شرکت روس‌تک در هفته جاری به خبرگزاری تاس گفت که قرارداد میان تهران و مسکو امضا شده و روسیه امیدوار است که ایران شکایت خود را در این زمینه پس بگیرد. اکنون که این قرارداد دوباره حاصل شده است روسیه قصد دارد تحویل اس - 300 را به ایران انجام دهد.

به گزارش نشنال اینترست، ایران در قرارداد اولیه خود با روسیه قرار بود پنج سامانه اس - 300 پی ام یو 1 را خریداری کند اما این نسخه دیگر تولید نمی‌شود بنابراین احتمال دارد ایران نسخه جدیدی خریداری کند. آناتولی ایسایکین، مدیر عامل شرکت روس‌وبورون اکسپورت که تولید کننده اس - 300 محسوب می‌شود پیش‌تر گفت که زمان زیادی از بستن قرارداد ایران و روسیه می‌گذرد و سامانه اس - 300 تغییرات زیادی کرده است از این رو ما در حال کار روی به‌روزرسانی این سامانه هستیم.

دیگر نسخه این سامانه دفاعی موشکی، اس - 300 پی ام یو 2 نام دارد که به نوشته این نشریه هر دوی آن‌ها دارای برد 120 مایلی هستند و قادرند اهداف را در ارتفاع 100 هزار پایی مورد اصابت قرار دهند و به طور هم‌زمان بیش از شش هدف را دنبال کنند. هر دوی این مدل‌ها ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند.

به گفته یک مقام نظامی آمریکایی، اس-300 تهدیدی کشنده برای اغلب جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های پیشرفته است.

انتهای پیام

کد N1025463

وبگردی