آفتاب
عضو کمیسیون کشاورزی:

نباید سدهای بزرگ بسازیم

نباید سدهای بزرگ بسازیم

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بارندگی‌های اخیر و لزوم جمع‌آوری آب‌های سطحی گفت: ما دیگر نباید نگاه‌مان این باشد که سدهای بزرگی در سطح کشور بسازیم و اکوسیستم منطقه را تغییر دهیم اما می‌توانیم از طریق مهار آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل همین کار را دنبال کنیم.

علی ایرانپور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا اظهار کرد: یکی از مباحثی که چند سال است در کل کشور پدید آمده و خسارات زیادی را به بخش کشاورزی ما وارد کرده،‌ خشکسالی‌های مداوم و پیاپی و کاهش بارندگی بوده است. این مساله در بخش مرکزی کشور و نقاط جنوبی حادتر بود. متاسفانه شاهد این هستیم که حتی معیشت کشاورزان و تولید محصولات کشاورزی، تحت تاثیر منفی این کاهش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهدیم که حتی همین ابتدای فصل پاییز و در شرایطی که آمادگی چندانی برای نزولات نبود، بارندگی‌های خوبی در سطح کشور پدید آمد اما متاسفانه به دلیل سوءمدیریت‌هایی که وجود داشت ما نتوانستیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: ما دیگر نباید نگاه‌مان این باشد که سدهای بزرگی در سطح کشور بسازیم و اکوسیستم منطقه را تغییر دهیم اما می‌توانیم از طریق مهار آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل همین کار را دنبال کنیم؛ بهترین کار برای استفاده بهینه از این نعمت، استفاده از سدهای آبی-خاکی و بندها و سیل‌بندهایی است که می‌تواند هم آب را ذخیره کند هم مانع سیل شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا آب‌های سطحی مدیریت نمی‌شوند؟ گفت: بخشی را به دلیل سوءمدیریت می‌دانم و بخشی دیگر این که این مساله را به عنوان اولویت اصلی قرار نداده‌ایم. وقتی الویت‌های کاری بخش کشاورزی را تقسیم‌بندی می‌کنیم می‌بینیم موضوع مهار آب‌های سطحی یا استفاده از این آب‌های سطحی یا جلوگیری از وقوع سیل جزو اولویت‌های چندم دولت قرار گرفته است. البته در این زمینه معتقدم مجلس هم دارد کوتاهی می‌کند. مجلس می‌تواند با اختصاص اعتبارات خوب در این بخش‌ها از وقوع سیل در ایلام یا لرستان جلوگیری کند و حتی می‌تواند کشاورزی را شکوفا کند.

انتهای پیام

کد N1025379

وبگردی