۰
آیت‌الله وحیدخراسانی بیان کرد

تبیین کلامی لوازم نبوت با تکیه بر حدیثی از «ذهبی»

  • ۱۳بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه
مرجع تقليد,قرآن کريم,آيت‌الله وحيد خراساني

‌آیت‌الله وحیدخراسانی با بیان این‌که «برای نبوت، داشتن استعداد، ظرفیت و توان علمی و روحی و خُلقی بسیار مهم است» به تبیین لوازم آن با تکیه بر حدیثی از ذَهَبی پرداخت.

‌آیت‌الله وحیدخراسانی با بیان این‌که «برای نبوت، داشتن استعداد، ظرفیت و توان علمی و روحی و خُلقی بسیار مهم است» به تبیین لوازم آن با تکیه بر حدیثی از ذَهَبی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس تفسیر خود با اشاره به یک بحث کلامی در خصوص نبوت و امامت تصریح کرد: یکی از مهمترین مباحث اعتقادی در اسلام، بحث نبوت است.

وی با اشاره به روایت نقل شده از سوی ذهبی در خصوص یکی از خلفا گفت: ذهبی در تذکرة الحفاظ آورده است که اگر قرار بود پس از پیامبر(ص) کسی به نبوت برسد، قطعا خلیفه دوم بود.

وی افزود: در حدیث‌شناسی زمانی می‏‌توانیم به اتقان یک حدیث پی ببریم که با نص قرآن، روایات متواتر دیگر، عقل و سنت نبوی و ائمه منطق باشد و یا مخالف آنها نباشد.

وی خاطرنشان کرد: این حدیث از هر حیث ضد قرآن و سنت و تاریخ و عقل است، زیرا برای نبوت داشتن استعداد، ظرفیت و توان علمی و روحی و خلقی بسیار مهم است.

این مرجع تقلید بیان کرد: شیعه و سنی بر این امر متفق هستند که دو مسئله نماز و حفظ جان و نفس خود و دیگری از مهمترین ارکان حفظ ایمان یک نفر است به حدی که اگر کسی نماز نخواند و مشکلی در نماز داشته باشد کل دینش دچار مشکل است یا اینکه باید در خصوص حفظ جان خود کوشا باشد.

وی گفت: در مورد اول، شیعه و سنی نقل کرده‎اند که خلیفه در زمان خلافت در خصوص یک حکم درباره شکیات نماز از ابن‌عباس سوال کرد و ابن عباس که یک جوان بود پاسخ او را گفت و سپس عبدالرحمن عوف بر آنها وارد شد و مسئله را از زبان پیامبر(ص) بیان کرد که این حدیث متفقا از سوی علامه عامه بحث شده است.

وی اظهار کرد: حال سوال اینجاست که خلیفه مسلمین که باید از نظر جامعیت علمی، معنوی، روحی و ذکاوت از همه امت بالاتر باشد، چگونه در شکیات نماز، که مبتلابه همه مردم است دچار اشتباه می‌شود؟

این مرجع تقلید بیان کرد: یکی از موارد دیگری که قرآن کریم و سنت نبوی روی آن تاکید بسیار دارند، مسئله حفظ نفس است که انسان باید جان خود و دیگران را محترم شمرده و آن را باد ندهد، در همین زمینه نیز حدیثی در صحیح بخاری آمده است که خلیفه بدون علم حکم به رجم زنی داد.

وی گفت: در اینجا بود که باز ابن عباس که یک جوان بود در صحنه حاضر شد و شروط احراز حکم رجم را برای خلیفه و سایرین تشریح کرد و گفت که چگونه قبل از اینکه از این شرایط مطلع شوید چنین حکمی صادر کردید، حفظ جان مردم بسیار مهم است و نباید به همین راحتی کسی را بدون علم کشت.

این مرجع تقلید اظهار کرد: حال چگونه ممکن است با وجود این مسایل کسی بتواند خلیفه مسلمین باشد و امام ما در خانه بماند و حق او این چنین غصب شود.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.