آفتاب
رییس اداره سلامت دانش‌آموزان وزارت بهداشت اعلام کرد

کمبود مراقب بهداشت در مدارس/لزوم تسریع در سالم‌سازی بوفه‌های مدارس

کمبود مراقب بهداشت در مدارس/لزوم تسریع در سالم‌سازی بوفه‌های مدارس

رئیس اداره سلامت دانش آموزان وزارت بهداشت از سالم‌سازی بیش از 70 درصد بوفه‌های مدارس خبر داد و در عین حال توضیحاتی درباره وضعیت شپش سر در مدارس ارائه کرد.

دکتر یمانی با حضور در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و حضور در غرفه ایسنا و در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در زمینه سالم سازی بوفه‌های مدارس گفت: تفاهم نامه‌ای که میان وزرای آموزش و پرورش و بهداشت امضا شد، تفاهم‌نامه‌ای جامع است و قدم به قدم دنبال شده و همه حیطه‌های سلامت دانش آموزان را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای این تفاهم‌نامه قدم به قدم است، گفت: اولین اولویت ما در آن، بحث بوفه‌های مدارس بود که توسط همکاران ما در وزارت بهداشت به طور ضربتی تمام بوفه‌های مدارس مورد بازدید قرار گرفتند. همچنین از طریق همکاران آموزش و پرورش و دانشگاه‌های علوم پزشکی دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم به مدارس اعلام شد. البته یک سری اقدامات زیربنایی برای رسیدن به نتیجه دلخواه لازم است که زمان‌بر هستند. ولی حرکت انجام شده بسیار قابل قبول است.

یمانی با بیان اینکه در قدم اول می‌خواستیم که یک سری مواد مضر کاملا از بوفه‌های مدارس برداشته شود، گفت: در این راستا درصد بالایی از مدارس این اقدام را انجام دادند و انتظار داریم درصد کم باقی مانده نیز این کار را انجام دهند. ما می‌گوییم موادی مانند سوسیس،‌ کالباس،‌ نوشابه و تنقلات غیرمفید مانند چیپس و پفک باید از بوفه‌های مدارس خارج شود.

وی درباره درصد مدارسی که این اقدام را انجام داده‌اند، گفت:‌ گزارش رسمی بهداشت و محیط در جلسه آینده ما در 27 آبان ماه مطرح می‌شود؛ اما طبق گزارش قبلی بیش از 70 درصد مدارسی که بوفه داشتند، این اقدامات را انجام داده‌اند. البته نکته مهم این است که بسیاری از مدارس ما پایگاه تغذیه سالم ندارند. بر این اساس سازمان دانش آموزی اخیرا متولی بهسازی بوفه‌های مدارس شده که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است و خواهش می‌کنیم که کار ساماندهی سالم سازی بوفه‌ها را در مدارس انجام دهند.

یمانی با بیان اینکه در این راستا سازمان‌هایی اعلام آمادگی کرده‌اند که هم از نظر فضا مانند تهیه کانکس برای بوفه‌ها و هم از نظر محتوا یعنی موادی که در بوفه‌ها ارائه می‌شود، به بوفه‌های مدارس کمک کنند و ما این سازمان‌ها را به سمت سازمان دانش آموزی سوق دادیم. برای مثال در شهرری یک یا دو نمونه از این پایگاه‌ها راه اندازی شده و امیدواریم این موضوع به طور جامع و وسیع در اکثریت مدارس اتفاق افتد.

وی در ادامه بازدید خود در نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت شپش سر در مدارس گفت: باید توجه کنیم که شپش سر در تمام کشورها وجود دارد، اما این بیماری در فصول خاصی از سال به دلیل شرایط خاص زندگی و فرم پوششی که وجود دارد، افزایش می‌یابد و دوباره بعد از مدتی میزان آن پایین می‌آید.

یمانی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر همه‌گیری شپش سر در مدارس شمال شهر تهران گفت: تا کنون این طور نبوده که فکر کنیم مدارس شمال شهر با شپش سر مواجه نبوده‌اند، بلکه این بیماری در این مدارس نیز وجود داشته است.

وی افزود: در این زمینه مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت برنامه‌ای دارد؛ به این صورت که مراکز بهداشتی و درمانی ما آمادگی دارند تا به هر فردی که به شپش مبتلا می‌شود شامپو و لوسیون رایگان داده شود و آموزش‌های لازم را نیز به آنها ارائه دهند.

یمانی همچنین گفت: کودکان ما در مراکز جمعی مانند مدرسه یا افراد دیگری که در مراکز جمعی در کنار هم هستند، باید بهداشت را رعایت کنند؛ چرا که اگر یک نفر بهداشت فردی را رعایت نکرد و به شپش سر مبتلا شد، دیگران نیز به آن مبتلا می‌شوند. بنابراین رعایت بهداشت باید همه‌گیر باشد و همه محافظت کنند چرا که این بیماری به راحتی منتقل می‌شود.

وی ادامه داد:‌اگر در مدارس بیش از سه نفر به شپش سر مبتلا شوند، مدرسه به مرکز بهداشتی و درمانی خبر می‌دهد و آنها به آنجا رفته و اقدامات و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

یمانی تاکید کرد:‌ در این زمینه خانواده‌ها نیز ممکن است در معرض ابتلا به شپش سر قرار گیرند. بنابراین باید به خانواده‌ها نیز آموزش‌های لازم را ارائه داد. زمانی که در یک مدرسه این اتفاق می‌افتد همه نگران می‌شوند، اما باید گفت شپش سر روالی است که هر ساله وجود داشته است و ما آموزش‌های لازم را از طریق مراقبین بهداشت در مدارس ارائه می‌دهیم.

وی ضمن ابراز تاسف از کمبود مراقبین بهداشت در مدارس گفت: در حال حاضر 120 هزار مدرسه داریم، اما این در حالی است که تنها 3000 مراقب بهداشت وجود دارد و این میزان کافی نیست.

یمانی در عین حال گفت: البته در حال حاضر آمادگی داریم تا مدرسه‌هایی را که مربی بهداشت ندارند بتوانند یکی از معلمین خود را به مراکز بهداشتی و درمانی معرفی کرده و این معلم در آنجا آموزش‌های لازم را دریافت کند و آنها را در مدرسه ارائه دهد.

انتهای پیام

کد N1025205

وبگردی