آفتاب

کری: در قطب شمال پتانسیل رقابت جهانی ایجاد شده است

کری: در قطب شمال پتانسیل رقابت جهانی ایجاد شده است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، رقابت جهانی برای بهره‌برداری از ثروتهای منطقه شمالگان رو به افزایش بوده و منافع نظامی را به خود جذب کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه آر.تی، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد، واشنگتن از نزدیک فعالیتهای چین و روسیه در قطب شمال را تحت نظر دارد و راهبرد امنیت ملی خود را در قبال این منطقه در پیش گرفته است.

کری در یک سخنرانی در دانشگاه "Old Dominion" اظهار کرد: راهبرد امنیت ملی آینده ما همچنین تحت تاثیر اتفاقاتی که در منطقه شمالگان می‌افتد خواهد بود. ذوب شدن یخهای قطب شمال در حال گشودن مسیرهای دریایی جدیدی است که سابق بر این هرگز وجود نداشتند.

کری خاطرنشان کرد: هم اکنون در این منطقه پتانسیلی برای رقابت جهانی به منظور بهره‌برداری از منابع آن وجود دارد.

از جمله کشورهایی که مدعی منطقه قطب شمال هستند کشورهای آمریکا، کانادا، ایسلند، نروژ، سوئد، فنلاند، روسیه و دانمارک هستند. چین نیز اگرچه از مه 2013 عضو ناظر "شورای شمالگان" بوده و به لحاظ ارضی ادعایی بر این منطقه ندارد اما از آن جا که غول تولید جهان است مشتاق بهره‌برداری از مسیر دریایی شمال شرقی است تا بتواند از طریق مسیرهای کشتی رانی کوتاهتر استفاده کند.

کری خاطرنشان کرد: همه می دانند که روسیه پرچمی را در پای قطب شمال کاشته است. دیگر کشورها نظیر چین و کشورهای دیگر نیز با کشتی‌هایشان در آنجا هستند و در حال ترسیم نقشه بهره‌برداری از منابع شامل نفت، گاز طبیعی و شیلات هستند.

گفته می‌شود که زیر یخ‌ها و آبهای سرد قطب شمال منابع فراوانی از جمله 20 درصد ذخایر نفت جهان و حدود 30 درصد گاز طبیعی جهان به همراه منابع پلاتین و طلا وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: ثروتهای اقتصادی معمولا منافع نظامی را نیز جذب می کند زیرا کشورها به دنبال تضمین حفظ حقوقشان هستند. از آن جا که ما به ردیابی می‌پردازیم می‌دانیم که این کشورها مثل روسیه، چین و دیگر کشورها در منطقه شمالگان فعال هستند.

انتهای پیام

کد N1025088

وبگردی