آفتاب

امضای 6 توافقنامه و تاکید بر همکاری در حل بحران‌های منطقه؛ حاصل نشست امیر کویت و پوتین

امضای 6 توافقنامه و تاکید بر همکاری در حل بحران‌های منطقه؛ حاصل نشست امیر کویت و پوتین

امیر کویت در سفرش به روسیه به عنوان اولین رهبر کویتی که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به روسیه رفته، با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی دیدار کرد. در این دیدار دو طرف بر مواضع مشترک خود درباره مسائل منطقه‌ و جهان تاکید و شش توافقنامه‌ همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری البوابه، در این سفر شماری از وزرای کابینه کویت از جمله وزیر خارجه، وزیر دفاع، وزیر نفت و وزیر دارایی به همراه چند تن دیگر از مسئولان عالی‌رتبه این کشور امیر کویت را همراهی می‌کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره نشست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شیخ صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت در شهر سوچی روسیه گفت: در این دیدار دو طرف درمورد آخرین تحولات خاورمیانه و جهان و مواضع خود در قبال این تحولات گفتگو و بر لزوم حل بحران سوریه از راه گفت‌وگوی سیاسی تاکید کردند.

لاوروف گفت: در این دیدار موضع‌گیری‌های دو کشور در مورد تمامی مسائل روز از جمله مسائل منطقه خاورمیانه و نیز شمال آفریقا با یکدیگر تطابق کامل داشت و یا نزدیک به هم بود.

دو طرف همچنین تلاش‌های بین المللی برای مبارزه با تروریسم و ریشه کن کردن آن را مورد بررسی قرار دادند.

لاوروف گفت: در دیدار پوتین و امیر کویت دو طرف تاکید کردند در حال حاضر دو کشور اقدامات دوجانبه خوبی برای تعمیق روابط خود در پیش گرفته‌اند که از جمله آنها توافق دو طرف برای تسهیل روند اعطای ویزا می‌باشد.

وی تاکید کرد: دو طرف به توافق رسیدند، تلاش‌های خود در زمینه مقابله با تروریسم را با یکدیگر همسو سازند.

وزیر خارجه کویت نیز این دیدار را شفاف و مثبت خواند و برتمایل و تلاش دو طرف برای ارتقای روابط دو جانبه تاکید کرد.

پوتین در نشستی مطبوعاتی با امیرکویت گفت: روسیه و کویت موضعگیری‌های مشابهی در مورد سوریه، لزوم توقف درگیری‌ها و کشتارها در اسرع‌وقت و آغاز فوری روند انتقال سیاسی با مشارکت نمایندگان دولت دمشق و تمامی گروه‌های مخالف دارند.

امیر کویت نیز درباره نتایج این دیدار گفت: کویت به نقش روسیه در ارائه تصویری کلی از نحوه رسیدگی به بحران سوریه و حل مسالمت‌آمیز این مساله و آغاز بازسازی سوریه تکیه کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه پیش از آغاز دیدارش با امیر کویت گفته بود که از فرصتی که برای بررسی شرایط خاورمیانه پیش آمده، خرسند است.

پوتین افزود: گرچه این اولین سفر امیر کویت به روسیه است اما وی از زمانی که در وزارت خارجه کویت مشغول به فعالیت بود، در روسیه شناخته شده است.

در دیدار مقامات روسیه و کویت در شهر سوچی، شش توافقنامه مشترک میان دو کشور به امضا رسید که از جمله آنها لغو گذرنامه‌های دیپلماتیک، خدماتی و ویژه میان دو کشور بود.

همچنین شورای ملی فرهنگ، هنر و ادب کویت با وزارت فرهنگ روسیه توافقنامه همکاری در زمینه فرهنگ و هنر به امضا رساندند. در زمینه حمل‌ونقل نیز وزارت‌های حمل‌ونقل دو کشور توافقنامه‌ای به امضا رساندند.

در زمینه دفاعی نیز توافقنامه‌ای میان وزارت دفاع کویت و شرکت روسی متخصص در تولیدات نظامی به امضا رسید.

در سطح اقتصادی نیز دو کشور تفاهمنامه همکاری در زمینه نفت و گاز به امضا رساندند. همچنین یک یادداشت تفاهم برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک به امضا رسید.

انتهای پیام

کد N1025007

وبگردی