آفتاب

بان‌کی مون "تلاش انسانی عربستان برای حل بحران یمن" را ستود!

بان‌کی مون "تلاش انسانی عربستان برای حل بحران یمن" را ستود!

دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر اینکه راهکار نظامی برای حل بحران یمن وجود ندارد، از تمامی طرف‌های یمنی خواست در نشست‌ها ژنو درباره یمن شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه المصریون، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در افتتاحیه نشست کشورهای عربی و آمریکای جنوبی (اسپا) در ریاض درباره بحران‌های منطقه از جمله بحران سوریه و یمن صحبت کرد و گفت: اوضاع انسانی همچنان یکی از مشکلات اصلی است و در جنگ‌ها تعداد زیادی از غیرنظامیان بی‌گناه کشته می‌شوند.

وی گفت: من از تمامی طرف‌ها می‌خواهم تا هرچه در توان دارند برای کاهش رنج غیرنظامیان در یمن بکار بگیرند و به رنج هزاران بی‌گناه در این کشور پایان دهند." من در این راستا تلاش‌ها انسانی عربستان را می‌ستایم!"

دبیر کل سازمان ملل درحالی چنین سخنانی را ایراد می‌کند که بر اساس گزارش‌های بین المللی و حتی نهادهای تحت امر این سازمان، حملات عربستان به یمن تاکنون صدها تن را به خاک و خون کشیده است.

بان کی مون گفت: اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن طی ماه جاری میلادی مذاکراتی را برای حل بحران این کشور در ژنو برگزار خواهد کرد. تمامی طرف‌ها متعهد شده‌اند که در این نشست حضور یابند. مسئله مهم این است که تمامی طرف‌ها حضور یافته و به حمایت از حل سیاسی بحران بپردازند.

وی درباره بحران سوریه نیز گفت: جامعه جهانی در حال تلاش برای حل و فصل بحران سوریه است.

بان کی مون به تلاش‌های کنونی در وین برای بررسی مسئله سوریه با مشارکت ایران و عربستان اشاره و بر اهمیت توقف درگیری‌ها در سوریه تاکید کرد.

وی تلاش‌های ترکیه، لبنان و اردن در میزبانی از آوارگان سوری و اقدام برزیل و کشورهای آمریکای جنوبی را ستود که به برخی از سوری‌ها حق پناهندگی داده‌اند.

بان کی مون در سخنرانی خود به مسئله تندروی و تروریسم نیز پرداخت و گفت: تندروی تهدیدی است که آن را در سوریه، عراق، لیبی و عربستان می‌بینیم. سال آینده طرح فراگیری را برای توقف تندروی و اقدامات گروه‌هایی مثل داعش، بوکوحرام و دیگر گروه‌های تروریستی به مجمع عمومی ارائه می دهم.

وی همچنین ضمن تاکید بر اینکه دموکراسی در تونس الگوی درخشانی برای بهار عربی است، گفت: حمایت نهادهای جامعه مدنی برای مبارزه با تروریسم ضروری است.

انتهای پیام

کد N1024916

وبگردی