آفتاب
/صداقت؛ اعتماد و اعتبار/

قربانی:مردم در انتخاب‌هایشان به سیاست کاری ندارند

قربانی:مردم در انتخاب‌هایشان به سیاست کاری ندارند

یک نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه مردم در نحوه انتخاب کاندیدای موردنظرشان به جریان و احزاب سیاسی کاری ندارند گفت: ترکیب مجلس آینده منوط به طیف فکری کاندیداهای پیروز در شهرهای کوچک و همچنین رخ دادن اتفاقی که در حوزه اقتصادی کشور است.

حجت الاسلام موسی قربانی با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تحلیلی از نحوه پیروزی کاندیداها در انتخابات آینده گفت: پیروزی کاندیداها در انتخابات را می توان به دو گروه کاندیداها در پایتخت و شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک تقسیم کرد. کاندیداهایی که در شهرهای بزرگ حضور دارند پیروزی شان بیشتر جنبه سیاسی دارد و انتخابات بیشتر حزبی و گروهی است.

وی ادامه داد: در شهرهای کوچک انتخاب افراد بستگی به میزان شناخت مردم از آن کاندیدا دارد بر همین اساس می توان گفت که شرایط انتخاب نمایندگان و ورود آن‌ها به مجلس در شهرهای کوچک با شهرهای بزرگ تفاوت دارد.

وی افزود: البته اخیرا مواردی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه کاندیدایی پیروز انتخابات می‌شود که حامی دولت باشد تا دولت با کمک به آن نماینده به آن حوزه انتخابیه یاری رساند. رویکردی که خطرناک است و درست نیست.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه پیروزی کاندیداها در شهرهای کوچک به میزان شناخت مردم و نه حمایت جریان سیاسی مرتبط است گفت: در شهرهای بزرگ می توان گفت که حمایت حزب و یا جریان سیاسی از لیستی می تواند در انتخاب آن کاندیداها موثر باشد البته انتخابات‌ها در ادوار گذشته نشان داده که هیچ گاه در تهران تمام 30 نفر در لیست در دور اول رای نمی آورند .

قربانی در جمع بندی خود اظهارکرد:‌ بر این اساس احزاب حتی برای حمایت از کاندیداها در حوزه‌های انتخابیه کوچک باید ملاک را مقبولیت و مشروعیت آن فرد قرار دهند. مقبولیت به معنای رای و اقبال مردم و مشروعیت به معنای واجدالشرایط بودن آن فرد از طرف آن لیست و حزب و جریان سیاسی است . بر این اساس احزاب اگر می خواهند در حوزه انتخابیه از کاندیدایی حمایت کنند باید مقبولیت آن فرد را در شهرستان ملاک قرار دهند.

وی در پایان گفت: این را بپذیریم که مردم در انتخاب‌هایشان به سیاست کاری ندارند به طوری که از صندوق دولت اصولگرایان آقای خاتمی به عنوان رییس دولت بیرون آمد. از صندوق اصلاح طلبان آقای احمدی نژاد و از صندوق دولت آقای احمدی نژاد آقای روحانی بیرون آمد. این ها همه نشان می دهد که مردم انتخاب کننده اصلی و نهایی هستند.

انتهای پیام

کد N1024911

وبگردی