آفتاب

هند به دنبال خرید پهپاد «اونجر» از آمریکا

هند به دنبال خرید پهپاد «اونجر» از آمریکا

هند قصد دارد یکی از اولین کشورهایی باشد که پهپادهای مسلح «پردیتور اونجر» را از آمریکا خریداری می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «جیو»،  این پهپادهای تولید شده توسط شرکت «جنرال اتومیک» از جمله هواپیماهای کشنده سریع در جهان هستندکه هند با دستیابی به این پهپاد ها می تواند از آنها به عنوان یک گزینه راهبردی در مناقشه های مرزی با چین و پاکستان استفاده کند.

در صورت تصویب فروش این پهپادها توسط آمریکا به هند این نشانه دیگری از گسترش روابط دفاعی میان «واشنگتن» و«دهلی نو» خواهد بود. هند دومین خریدار بزرگ سلاح های آمریکا در سال ۲۰۱۴ بوده در حالی که پنج سال قبل از آن عملا هیچ سلاحی از آمریکا نمی خرید. پهپادهای پردیتور اونجر همچنین می توانند تغییری کوچک اما مهم در توازن راهبردی در منطقه ای که در آن سه قدرت هسته‌ای و ۴۰ درصد جمعیت جهان هستند صورت دهد.

«سایمون ویزمان»، محقق اتاق فکر پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم که بر تبادلات تسلیحاتی در جهان نظارت دارد گفت: مشاهده این که روابط آمریکا وهند انقدر سریع توسعه پیدا کرده شگفت آور است.

فروش این نوع پهپاد به هند با موانع خاص خودش روبرو است. قبل از آن که هند بتواند به این پهپادها دست پیدا کند باید عضو گروه موسوم به «تکنولوژی موشکی» شود. این گروه ۳۴ کشوری دارای قوانینی مشترک برای صادرات سیستمهای تسلیحاتی است. در تاریخ ۹ اکتبر نشست سالانه این گروه در حالی به پایان رسید که هند به عنوان عضو آن معرفی نشد. بعد از آن که هند عضو این گروه شود، وزارت امور خارجه آمریکا باید فروش پهپادهای مذکور به هند را تصویب کند و بعد به منظور بررسی آن به کنگره اطلاع دهد.  

کد N1024893

وبگردی