آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

متکی: به برجام خوشبینم/کاندیدا نمی‌شوم

متکی: به برجام خوشبینم/کاندیدا نمی‌شوم

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان با بیان اینکه به برجام خوش‌بین هستم گفت: بعد از نامه 9 بندی مقام معظم رهبری دیگر باید بحث در مورد برجام، مذاکرات و گفت‌وگو‌ها را خاتمه یافته تلقی کنیم.

منوچهر متکی با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) با اشاره به برجام گفت: نخستین نکته‌ای که از برجام پس از تصویب آن به ذهن می‌رسد این است که باید زمینه برداشتن مجموعه‌ای از موانع، تحریم‌ها و مشکلات نانوشته ای که در حوزه روابط خارجی کشور ایجاد کرده بودند پس از تصویب برجام فراهم شود.

وی افزود: منتهی تحقق امر به این موضوع بستگی دارد که همانند مذاکرات برای رسیدن به توافق در اجرای آن نیز هوشیار و جدی باشیم.

وزیر امور خارجه پیشین خاطرنشان کرد: تعیین کمیته نظارت بر برجام در شورای عالی امنیت ملی نشان دهنده این است که اجرای برجام به اندازه تصویب آن نیز مهم است. بر این اساس باید مجموعه هوشمندی و تدابیری که در دوران مذاکرات جهت تصویب برجام و رسیدن به این نقطه اتخاذ شد ، از الان تا اجرای کامل برجام نیز وجود داشته باشد و ادامه پیدا کند.

متکی اضافه کرد:‌ با توجه به نامه 9 بندی مقام معظم رهبری در مورد اجرای برجام گمان می کنم که بحث در مورد برجام مذاکرات و گفت‌وگوها را خاتمه یافته تلقی کنیم و از الان به بعد اجرای برجام را وجه صحبت خود قرار داده تا به نتایج آن برسیم . در مجموع شخصا به برجام خوش بین هستم.

وی در خصوص انتقادات به مذاکرات و تصویب برجام بعد از نامه مقام معظم رهبری گفت:‌ موضوع دغدغه و نگرانی از اجرای برجام را باید فرصتی تلقی کنیم بدان معنا که برای دولت دستگاه دیپلماسی و مذاکره کنندگان نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا طرف‌های مقابل به تعهداتشان در برجام پایبند هستند یا خیر؟

وی افزود: این دغدغه مثبت است و نباید آن را به عنوان تضعیف مذاکره کننده‌ها، دولت و دستگاه دیپلماسی تلقی کرد و باید با هدایت‌های رهبری و با جدیت اجرای برجام را به پیش برد همانند آن جدیتی که در اصل مذاکرات داشتیم.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان با بیان اینکه شرایط به نفع تیم مذاکره کننده است گفت:‌ مجموعه مولفه‌هایی که موجب شد آمریکایی ها اراده سیاسی برای رسیدن به توافق داشته باشند کماکان وجود دارد . مولفه هایی که ناشی از دغدغه‌ها، شکست‌ها و نگرانی‌های منطقه‌ای آمریکا بود.

وی گفت: آمریکا بر اساس این شرایط و اینکه نمی‌خواهد وضعیت بدتر شود ناگزیر به پایبندی اجرای برجام است . البته ما باید نگرانی‌هایمان را داشته باشیم ولی فرصت دهیم که مسئولان مربوطه اجرای کار را جلو ببرند.

متکی در پایان در مورد احتمال کاندیداتوری‌اش در مجلس آینده گفت که در انتخابات کاندیدا نمی‌شوم و حضور پیدا نمی‌کنم.

انتهای پیام

کد N1024863

وبگردی