آفتاب
/گزارش/

اردوغان به دنبال "دیکتاتوری قانونی" است؟

اردوغان به دنبال "دیکتاتوری قانونی" است؟

رهبر حزب طرفدار کردها رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را به تلاش برای ایجاد "دیکتاتوری قانونی" با سوق دادن جامعه به سمت یک سیستم اجرایی ریاست‌جمهوری متهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است: صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق اعلام کرد که وی معتقد است که دولت در سریعترین زمان ممکن در سال آینده برای قانون اساسی جدید فراخوان برگزاری رفراندوم را خواهد داد. براساس قانون اساسی جدید سیستم ریاست‌جمهوری دیگر تشریفاتی نخواهد بود.

در انتخابات اخیر حزب عدالت و توسعه توانست اکثریت پارلمان یعنی 317 کرسی از 550 کرسی را به دست آورد.

دمیرتاش اضافه کرد: حزب دموکراتیک خلق مخالف هرگونه طرحی است که قدرت بیشتری به ریاست‌جمهوری بدهد.

وی روز یکشنبه اعلام کرد: در صورتی می‌توانیم با این طرح موافقت کنیم که عقلمان را از دست دهیم!

رهبر حزب حامی کردها افزود: طرح اردوغان یک سیستم ریاست‌جمهوری نیست بلکه تاسیس یک حکومت تک نفری است، در واقع یک دیکتاتوری قانونی است که تمام قدرت را در دستان یک نفر قرار می‌دهد.

در این میان سخنگوی اردوغان یک روز پس از انتخابات یکم نوامبر اعلام کرد که هرگونه تغییر سیستم ریاست‌جمهوری بدون حمایت ملت امکان‌پذیر نیست.

دمیرتاش در میان اعضای ارشد حزب دموکراتیک خلق اعلام کرد که برگزاری رفراندوم در تابستان آتی بسیار زود است اما ممکن است این اتفاق در سریعترین زمان ممکن یعنی قبل از پاییز 2016 اتفاق افتد.

خبرگزاری رویترز در ادامه با اشاره به نتایج انتخابات هفتم ژوئن نوشت: به نظر می‌رسد که حمایت از حزب عدالت و توسعه با از سرگیری درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان افزایش یافته است.

در همین راستا دمیرتاش اعلام کرد که فضای ایجاد شده توسط کاخ ریاست‌جمهوری برای جلوگیری از ایجاد حمایت از حزب متبوعش است.

وی ادامه داد: حزب حاکم تصمیم گرفت که کمپین سیاست جنگ را در پیش بگیرد تا بدین شکل بتواند حزب دموکراتیک خلق را تحت فشار قرار دهد و در مرکز این سیاست حملاتی علیه حزب ما انجام دهد.

دمیرتاش اضافه کرد: حزب عدالت و توسعه و دولت دریافتند که با ترساندن مردم می‌توانند حمایت‌های خود را افزایش دهند. آنها دیدند که این سیاست به خوبی کار می‌کند.

عاملان عملیات انتحاری دو بار طرفداران حزب دموکراتیک خلق را پس از انتخابات هفتم ژوئن مورد هدف قرار دادند.

این اظهارات دمیرتاش در حالی بیان می‌شود که آیهان صفر، معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه این اتهامات را رد کرده و اعلام کرد که در واقع پیش از انتخابات طرفداران حزب عدالت و توسعه در مناطق کردنشین تهدید می‌شدند.

وی ادامه داد: ما فضای ترس و نگرانی را ایجاد نکرده‌ایم بلکه پ‌.‌ک‌.ک و نیروهای این گروه بانی ایجاد این فضا هستند. در واقع حزب عدالت و توسعه نمی‌توانست مبارزات انتخاباتی خود را به دلیل حاکمیت این فضا در جنوب شرقی ترکیه ادامه دهد.

اردوغان که روزهای آتی میزبان اجلاس جی-20 است، اعلام کرده است که نتایج این انتخابات به معنای رای به برقراری ثبات است و این پیام را به پ.ک.ک و متحدانش داده است که خشونت نمی‌تواند در کنار دموکراسی قرار گیرد.

در حالی که انتظار می‌رود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در این نشست شرکت کند، واشنگتن اعلام کرده است به شدت نگران وضعیت حاکم بر رسانه‌های ترکیه و خبرنگاران است.

اردوغان همواره انتقادات انجام شده از رهبری‌اش را به عنوان بخشی از تلاش حمایت شده از خارج برای تحقیر وی و زیرسوال بردن نفوذ ترکیه در منطقه تلقی می‌کند.

از سوی دیگر دمیرتاش هنوز امیدوار است.

وی با اشاره به روند مذاکرات صلح گفت، انتظار دارد که دولت در نهایت به مذاکرات صلح با پ‌.ک.ک بازگردد.

او ادامه داد: نمی‌توان تا ابد جنگید. نمی‌توان تاریخ دقیقی در این باره اعلام کرد اما دو طرف به روند مذاکرات صلح بازخواهند گشت.

انتهای پیام

کد N1024837

وبگردی