آفتاب
یک شبکه تلویزیونی روسی:

اس300 مانع اعمال فشار سیاسی بر ایران می‌شود

اس300 مانع اعمال فشار سیاسی بر ایران می‌شود

یک شبکه تلویزیونی روسی گزارش داد:‌ سیستم‌های دفاع موشکی S-300 ساخت روسیه در ایران از اعمال فشار سیاسی ایالات متحده بر تهران جلوگیری خواهد کرد و موقعیت روسیه در منطقه به ویژه در زمانی که مسکو عملیات موفقیت‌آمیز مبارزه با تروریسم در سوریه را پیش می‌برد را استحکام می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از اسپوتنیک ، روسلان پوخف رئیس مرکز پژوهش استراتژی‌ها و تکنولوژی‌ها در مسکو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی زوزدا گفت:‌ ایالات متحده به طور کامل درک می‌کند که سلاح‌های روسی و چینی در خاورمیانه به طور قابل توجهی توازن قدرت در منطقه و فراتر از آن را تغییر می‌دهد.

در گزارش اسپوتنیک به نقل از این شبکه تلویزیونی آمده است: اعتقادها بر این است که سیستم دفاع موشکی S-300 یکی از بهترین سیستم های دفاع موشکی در جهان به شمار می‌رود و در حال حاضر نشان داده‌اند که آن‌ها نه در زمینه نظامی بلکه در عوض در زمینه سیاسی چه اندازه توانمند هستند. برای مثال، این سامانه دفاع موشکی در سال 2012 در سوریه به عنوان یک عامل بازدارنده قوی عمل کردند. سه سال پیش واشنگتن تصمیم گرفت تا به نیروهایی به رهبری دمشق حمله نکند؛ زیرا ارتش سوریه تعدادی از این ناوگان موشک زمین به هوا را در اختیار داشت. آمریکا نمی خواستند شاهد فعالیت S-300 باشد.

کارشناسان آمریکایی می‌گویند که سامانه S-300 در ایران در نهایت یک منطقه پرواز ممنوع برای هواپیماهای F-16s و F/A-18s برفراز این کشور خلق خواهد کرد. هواپیماهای B-2s و F-22s این توانایی را دارند تا در مناطقی S-300 مستقر شده برای مدت محدود به عملیات بپردازند . با این حال سیستم دفاع موشکی ساخت روسیه می‌تواند به آسانی در چند ساعت موقعیت مکانی‌اش را تغییر دهد.

روسلان پوخف در این‌باره اضافه کرد:‌این سامانه دفاع موشکی دسترسی به حریم هوایی خلیج فارس را مانع می‌شود. این سامانه می‌تواند عملا توانایی‌های نظامی ترکیه را خنثی کند. اسرائیل و عربستان سعودی به طور خودکار برتری هوایی خود را از دست خواهند داد و در انجام عملیات هوایی در منطقه و نیز بخش‌هایی از سوریه ناتوان خواهند بود.

مسکو و تهران در سال 2007 قراردادی به ارزش 800 میلیون دلار برای ارسال پنج سامانه موشکی S-300 امضا کردند. در سال 2011 ایران از روسیه در دادگاه داوری ژنو پس از لغو این قرارداد توسط مسکو در سال 2010 شکایت کرد. در آوریل 2015 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ممنوعیت ارسال S-300 به تهران را لغو کرد.

این دستور پوتین پس از انجام توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در رفع تحریم های اعمال شده علیه تهران صادر شد.

انتهای پیام

کد N1024346

وبگردی