آفتاب
یک کارشناس مسائل فلسطین:

آزادسازی فلسطین اولویت دوم سلفی‌گری جهادی است

آزادسازی فلسطین اولویت دوم سلفی‌گری جهادی است

یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: فلسطین جایگاه محوری در گفتمان مصادیق سلفی‌گری جهادی ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، طاهره گودرزی کارشناس موسسه ندا در نشستی درباره فلسطین در گفتمان سلفی‌گری جهادی با بیان این‌که «حزب التحریر، القاعده و داعش گروه‌هایی هستند که در چارچوب سلفی‌گری شناخته می‌شوند» اظهار کرد: اقبال فلسطینی‌ها به حزب‌التحریر زیاد است و در مقاطع مختلف و درسال‌های اخیر این اقبال را در راهپیمایی‌ها و تظاهرات‌هایی از جمله در سال 2013 در سالروز سقوط خلافت عثمانی در الخلیل نشان دادند.

وی گفت‌: القاعده در اراضی 1967 جایگاه چندانی ندارد. هرچند در نوار غزه شاید محبوبیت کمی داشته باشد و داعش نیز با وجود آن‌که گروه‌های فلسطینی ساف و حماس مخالفت خود را با آن اعلام کردند داعش نیز درگیری‌هایی با حماس داشته است اما هفت گروه سلفی با داعش بیعت کردند که گردان‌های شیخ عمر حدید جزو آن‌ها هستند.

وی تاکید کرد:‌ اسرائیل در مقابل حزب التحریر موضع نرم دارد اما در مقابل القاعده و داعش در ممانعت از فعالیت آن‌ها در کرانه باختری و اقدام در نوار غزه موضع شدید دارد.

گودرزی ادامه داد: حزب التحریر، القاعده و داعش هر سه اولویت شان تاسیس خلافت اسلامی است و بعد از آن آزاد سازی فلسطین را مبنا قرار داده اند. البته هر کدام این هدف را به شیوه خود پیش می‌برند. القاعده نوک پیکان خود را برای رسیدن به این هدف ( تاسیس خلافت اسلامی ) به سمت سران کشورهای حامی سران دست نشانده عرب گرفته است. داعش نیز از طریق مبارزه با کافران هر فرقه ای به جز خودشان این هدف را دنبال می‌کند و تحریر نیز به همین شکل . از این رو فلسطین جایگاه محوری در گفتمان و مصادیق سلفی گری جهادی ندارد.

انتهای پیام

کد N1024322

وبگردی