آفتاب

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای همکاری دولت‌ها پیرامون بحران پناهندگان

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای همکاری دولت‌ها پیرامون بحران پناهندگان

دیده‌بان حقوق بشر در آستانه نشست رهبران اتحادیه اروپا و ۳۵ کشور آفریقایی، خواستار همکاری نزدیک‌تر دولت‌ها برای غلبه بر بحران پناهندگان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از دولتمردان اروپایی و آفریقایی خواست تا همکاری بهتری برای کمک به حل بحران پناهجویان داشته باشند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، در این بیانیه آمده شده است: رعایت حقوق بشر و محفاظت از پناهندگان باید محور اصلی تمامی تلاش‌های اتحادیه اروپا و آفریقا باشد.

رهبران اتحادیه اروپا و ۳۵ کشور آفریقایی قرار است در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در نشستی در خصوص بحران پناهجویان شرکت کنند که در هفته‌های اخیر کشورهای مختلفی از اروپا و شمال آفریقا را تحت‌الشعاع قرار داده و آن‌ها را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

هدف از این نشست یافتن ریشه‌های بحران پناهندگی و رایزنی درباره راهکارهایی برای غلبه بر این بحران است که در جزیره مالت برگزار می‌شود. جزیره مالت یکی از کوچکترین کشورهای جنوب اروپا در میان دریای مدیترانه و اولین مقصد بسیاری از پناهجویانی است که با عبور از این دریا خود را به اتحادیه اروپا می‌رسانند.

دیده‌بان حقوق بشر در آستانه این نشست از طرح اتحادیه اروپا برای تأسیس مراکز پذیرش پناهندگاه در کشورهای موطن آنها تمجید و پیش‌نویس چند مصوبه احتمالی نشست رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای آفریقا را مثبت ارزیابی کرد. هدف از این طرح بررسی درخواست‌های پناهندگی پیش از سفر به اتحادیه اروپاست.

این سازمان در ادامه تاکید کرده است که همراه این طرح باید محفاظت بهتر از پناهندگان در کشور خود و همچنین ایجاد امکان سفر به اتحادیه اروپا از یک مسیر قانونی امن‌تر و کنترل‌شده فراهم شود.

یکی از این پیش‌نویس‌ها مربوط به مصوبه‌ای است که امکان مهاجرت برای کار، تحصیل یا پژوهش در اتحادیه اروپا را تسهیل می‌کند. مورد دیگر ارائه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به آوارگانی است که از جنگ و خشونت در کشور خود گریخته و به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

کشورهای شرق اروپا مخالف چنین طرحی هستند. مصوبه پیشین اتحادیه اروپا برای سهمیه‌بندی ۱۶۰ هزار پناهجوی ساکن ایتالیا و یونان هنوز اجرا نشده است. از این تعداد تنها کمتر از ۱۵۰ پناهجو در سه ماه گذشته به سایر کشورهای اروپایی منتقل شده‌اند.

انتهای پیام

کد N1024266

وبگردی