آفتاب

سفر رئیس ستاد مشترک ارتش چین به جیبوتی

سفر رئیس ستاد مشترک ارتش چین به جیبوتی

رئیس ستاد مشترک ارتش چین در سفر به جیبوتی تمایل کشورش را برای تعمیق همکاری بین این دو کشور و ارتش‌های آنها مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال فانگ فنگویی، رئیس ستاد مشترک ارتش آزادی‌بخش خلق چین با اسماعیل عمر گوله، رئیس‌جمهوری جیبوتی دیدار کرده و تمایل کشورش را برای تعمیق همکاری میان این دو کشور و ارتش‌های آنها مطرح کرد.

همزمان با اینکه چین قدرتمندتر شده و بودجه دفاعی دو رقمی سالانه‌اش را افزایش داده در حال توسعه دسترسی‌های نظامی خود نیز است.

جیبوتی رفت‌وآمدها به دریای سرخ را کنترل کرده و از کانال سوئز حفاظت می‌کند و نیروهای دریایی بین‌المللی از جمله چین از این کشور به عنوان پایگاهی در مبارزه با دزدان دریایی سومالی استفاده می‌کنند.

در مه سال جاری میلادی اسماعیل عمر گوله گفت: مذاکرات با چین برای ساخت پایگاهی نظامی در این کشور شاخ آفریقا در جریان است و ما از حضور پکن استقبال می‌کنیم.

مقامات چین می‌گویند که این کشور هیچ‌گونه پایگاه‌های نظامی برون‌مرزی ندارد اما قراردادهای چین برای ساخت و یا مدیریت بنادر اقیانوس هند باعث نگرانی‌هایی در این منطقه شده است.

روزنامه گلوبال تایمز در گزارشی نوشت: این مساله که سفر رئیس ستاد مشترک ارتش چین به جیبوتی باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به توسعه نظامی چین می‌شود، در حقیقت نوعی اغراق است. بهتر است که سفر این مقام ارشد را سیاسی نکنیم.

انتهای پیام

کد N1024126

وبگردی