آفتاب

چین دو راکتور هسته‌ای در رومانی می‌سازد

چین دو راکتور هسته‌ای در رومانی می‌سازد

چین دو راکتور هسته‌ای به ارزش 7.2 میلیارد یورو در رومانی می‌سازد

در ادامه تلاش‌های چین برای صادرات تکنولوژی هسته‌ای به جهان، شرکت دولتی انرژی هسته‌ای همگانی چین به توافقی برای ساخت دو راکتو رهسته‌ای در رومانی دست یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از بلومبرگ، بر اساس بیانیه‌ای که در پایگاه خبری این شرکت چینی منتشر شد یادداشت تفاهمی در تاریخ 9 نوامبر بین شرکت چینی و شرکت دولتی نشنالا نوکلیر الکتریکا اس.ای امضا شد که ساخت و راه‌اندازی دو راکتور چین در نیروگاه انرژی هسته‌ای سرناودا رومانی را در بر می‌گیرد.

این بیانیه می‌افزاید: مجموع سرمایه گذاری در این پروژه حدود 7.2 میلیارد یورو است و این دو شرکت کار مخاطره آمیزی می‌کنند.

کل مجموعه هسته‌ای رومانی شامل دو راکتور در نیروگاه اتمی سرناودا است که در حدود 48 کیلومتری غرب دریای سیاه واقع شده است. این کشور به دنبال توسعه این نیروگاه برای بیش از یک دهه بوده است. طرح اولیه ساخت راکتورهای بیشتر در سال 2011 کنار گذاشته شده بود.

شرکت چینی انرژی هسته‌ای همگانی در سپتامر 2010 به دنبال کسب بازار انرژی هسته‌ای رومانی بود و در نوامبر 2013 به توافق همکاری مقدماتی دست یافت.

چین در حال رقابت برای پذیرش تکنولوژی و تخصص اتمی‌اش در بحبوحه درخواست جهانی برای انرژی‌های پاک است.

در هفته گذشته نیز شرکت دولتی انرژی هسته‌ای ملی چین برای ساخت چهارمین نیروگاه انرژی هسته‌ای در آرژانتین به توافق دست یافت و گفت‌وگوها را برای ساخت پنجمین نیروگاه آغاز کرد. بانک های چینی نسبت به تامین 85 درصد بودجه چهارمین نیروگاه آرژانتین که هزینه ساخت آن 6 میلیارد دلار است، موافقت کردند.

ماه گذشته نیز شرکت الکتریسیته دو فرانس و شرکت انرژی هسته‌ای همگانی چین قراردادی را برای ساخت سه نیروگاه هسته‌ای جدید در بریتانیا به امضا رساندند که شامل ساخت نیروگاه هینکلی به ارزش 18 میلیارد پوند در جنوب غرب انگلیس می‌شود.

چین قصد دارد تا راکتورهای نسل سوم طراحی داخلی خود را تا سال 2020 به بازار بین‌المللی صادر کند.

انتهای پیام

کد N1024058

وبگردی