آفتاب

بوتفلیقه پس از ایجاد تغییرات سیاسی-امنیتی ظاهرا به فکر جان‌اش افتاده است

بوتفلیقه پس از ایجاد تغییرات سیاسی-امنیتی ظاهرا به فکر جان‌اش افتاده است

رئیس‌جمهور الجزایر که اخیرا تغییرات گسترده‌ای را در ساختار امنیتی-نظامی این کشور ایجاد کرده، تدابیر ویژه‌ای برای حمایت از خود و مجموعه ریاست‌جمهوری اتخاذ کرده است؛ اقدامی که ظاهرا نشان‌دهنده نگرانی وی از شورش‌های داخلی‌است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، احزاب مخالف و چهره‌های سیاسی الجزایر به دلیل مشکلات جسمی عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور این کشور در مورد توانایی‌ وی در مدیریت کشور تردید دارند. عبدالمالک سلال، نخست‌وزیر الجزایر اما این عقیده را رد می‌کند و تاکید دارد که "بوتفلیقه هر روز برنامه‌های کشور را شخصا دنبال و مدیریت می‌کند."

19 چهره سیاسی و فرهنگی الجزایر اخیرا در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور در مورد اینکه بوتفلیقه شخصاً برخی تصمیمات اخیر را گرفته باشد، ابراز تردید کردند و دیدار با وی و مذاکره در مورد اوضاع کشور را خواستار شدند.

از جمله این چهره‌ها خلیده تومی، از وزیران سابق الجزایر است که گفته "من رئیس‌جمهور را خوب می‌شناسم و تردید دارم که برخی از این تصمیمات را شخص وی اتخاذ کرده باشد."

مخالفان بوتفلیقه و از جمله علی بن فلیس، رقیب وی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری اکنون در اظهارنظر در مورد خلأ در دولت و ناتوانی رئیس‌جمهور در اجرای مسوولیتش شجاع‌تر شده‌اند.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور الجزایر در حکمی اجرای تدابیر امنیتی جدیدی برای حمایت از اطراف مجموعه ریاست‌جمهوری و مقر اقامت خود را صادر کرد.

در این حکم بوتفلیقه پرواز تمامی هواپیماها بر فراز مجموعه را ممنوع کرده و جواز تخریب املاک و ساختمان‌هایی که تهدیدی برای این محیط محسوب می‌شوند را در مقابل پرداخت خسارت مالی آن صادر کرده است.

علاوه بر مقر ریاست‌جمهوری در محله المرادیه در شمال پایتخت، چند اقامتگاه ریاست‌جمهوری در استان‌های مختلف کشور نیز وجود دارد که مهم‌ترین آنها مرکز زرالده است که بوتفلیقه دوره نقاهت خود پس از سکته مغزی سال 2013 در آنجا گذراند.

در این حکم دلیل تدابیر امنیتی جدید بیان نشده اما رسانه‌های داخلی الجزایر از چند هفته قبل از تیراندازی در اطراف مقر ریاست‌جمهوری در زرالده در شب عید فطر خبر دادند اما این حادثه به شکل رسمی تایید نشد.

برخی رسانه‌ها اعلام کردند که این حادثه به دنبال برکناری احمد مولای ملیانی، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری و ژنرال جمال مجدوب مدیر اداره امنیت ریاست‌جمهوری رخ داده است.

انتهای پیام

کد N1024041

وبگردی